Obliczenia asynchroniczne nie dla GCN 1.0, AMD odcina wsparcie sterownikiem

Obliczenia asynchroniczne nie dla GCN 1.0, AMD odcina wsparcie sterownikiem

Głównym atutem architektury Graphics Core Next miało być zachowanie zgodności pomiędzy kolejnymi iteracjami, zapewniające zawsze stosowną optymalizację sterownika i możliwie zbliżony zestaw funkcji. Okazuje się jednak, że nie wszystko zagrało zgodnie z pierwotnymi słowami AMD.

Użytkownik forum Reddit o pseudonimie Kwee donosi, że Czerwoni począwszy od sterownika o oznaczeniu 16.9.2 odcięli akceleratory w architekturze GCN 1.0, np. R9 280X i R7 370, od możliwości wykonywania obliczeń asynchronicznych (ang. async compute). Potwierdzeniem tych słów są wyniki z benchmarka wbudowanego w Ashes of the Singularity, które wskazują na znaczący spadek wydajności - po użyciu rzeczonego pakietu i każdej kolejnej, nowszej wersji. Matematycznie, różnica dla R9 280X wynosi ok. 8,3% na korzyść starszych sterowników.

Oczywiście problem nie ogranicza się jedynie do AoTS - a czasem potrafi być nawet bardziej dotkliwy. Dla przykładu, wymagający obliczeń asynchronicznych Total War: Warhammer na kartach GCN 1.0 uruchamia się tylko w trybie DX 11. Osobliwość ta była znana od dawna, ale teraz poznaliśmy dodatkowo jej genezę. Natomiast jeśli chodzi o tytuły bardziej popularne, to z async korzysta też Rise of the Tomb Raider. Tutaj twórcy wprost informują, że funkcja wymaga do działania minimum GCN 1.1.

Dla niewtajemniczonych - async compute to jedno z najważniejszych rozwiązań DX 12, która pozwala - w dużym uproszczeniu - na transfer danych w dwóch kanałach, zapewniając tym samym wzrost wydajności. Co ciekawe, swego czasu to właśnie AMD najmocniej lobbowało za tym pomysłem, podczas gdy konkurencyjna Nvidia stosowne wsparcie zapewniła dopiero w najnowszym Pascalu.

 

AMD Async GCN 1.0

AMD Async GCN 1.0

AMD Async GCN 1.0

AMD Async GCN 1.0

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Obliczenia asynchroniczne nie dla GCN 1.0, AMD odcina wsparcie sterownikiem

 0