Posiadacze PS4 Pro mają problem z HDR i 4K - Sony nie może zdecydować się jak im pomóc

Posiadacze PS4 Pro mają problem z HDR i 4K - Sony nie może zdecydować się jak im pomóc

Już jakiś czas temu pojawiły się wieści na temat problemów technicznych w kwestii kompatybilności pewnych telewizorów 4K i HDR z PlayStation 4 Pro. Sytuacja dotyczyła wielu marek, w tym też TV od Sony. Dzisiaj japońska korporacja pownownie odniosła się do uniedogodnień w odpowiedzi na zapytanie Forbesa.

PS4 Pro

Kłopotów technicznych PS4 Pro jest kilka: czarny ekran przy wybraniu rozdzielczości 4K i HDR, ograniczanie przez konsolę rozdzielczości  do 2K, nawet w telewizorach, które z powodzeniem są w stanie wyświetlić obraz z UHD Blu-ray w 4K z HDR. Co więcej, sprawa jest na tyle skomplikowana, że na tego typu niepożądane sytuacje można się natknąć na jednym egzemplarzu danego modelu, a na drugim nie (na przykład LG OLED65E6).

Trudności techniczne tkwiły także w samych portach HDMI u telewizorów, gdyż niektóre z nich są niższego standardu niż HDMI 2.0a. Ponadto, kłopotliwa może być odszukanie pecjalnych ustawień obrazu, które aktywują HDR w telewizorach, a każda firma używa innego nazewnictwa.

Problem sięgnął takich proporcji już na premierę konsoli, że zyskał oficjalną odpowiedź od Sony na swoim europejskim forum PlayStation. Jeden z przedstawicieli firmy zaproponował tymczasowe i dosyć skomplikowane rozwiązanie polegające na przełączenie konsoli do trybu bezpiecznego i zmianę DRMu z HDCP 2.2 do 1.4.

Sprawa z głowy? Nic bardziej mylnego, po pierwsze, nie wszędzie tego typu rozwiązanie zadziałało, a nawet jeśli zadziałało, to przełączenie sygnału na HDCP 1.4 uniemożliwia obsługę rozdzielczości 4K i efektu HDR w większości aplikacji VOD i streamingu oraz przy niektórych typach treści.

LG zapowiedziało aktualizacje firmware'u, która powinna naprawić problem.

Tydzień-dwa temu, gdy niezadowoleni klienci wyrażali swoje rozczarowanie sytuacją, Sony skierowywało ich do pomocy i obsługi technicznej producentów telewizorów. Niestety ci z kolei uważali, że wina leży po stronie Sony i PS4 Pro. Dla klienta takie odbijanie piłeczki nie jest bynajmniej żadnym konstruktywnym rozwiązaniem.

Wczoraj nastąpiła zmiana stanowiska firmy i Forbes w odpowiedzi na swoje zapytanie otrzymał od Sony PlayStation następujący komunikat:

"Zdajemy sobie sprawę z doniesień, ale polecamy naszym klientom aby najpierw sprawdzili ustawienia telewizora, firmware'u lub HDMI aby upewnić się, że ich odbiorniki są w stanie dostarczyć zarówno 4K jak i HDR, oraz sprawdzić czy telewizor i PS4 Pro są odpowiednio podłączone."

Sony nie wini tym samym już producentów ekranów, lecz uważa, że problemem jest ewentualnie niewiedza użytkowników. Jest to sprzeczne z odpowiedzią LG, które obieało, że do końca listopada naprawi ten problem, aktualizując firmware.

Cała sytuacja pokazuje, że kupno konsoli i odpowiedniego telewizora powoli stwarza równie wielkie dylematy co składanie PCta, a nawet proste wydawałoby się kwestie techniczne, mają więcej płaszczyzn, niż się wydaje.

Jakub Krawczyński
Jakub Krawczyński Redaktor

Z wykształcenia anglista i pedagog - lubuje się w rąbniętej muzyce i alienujących filmach. Podobno zna się na grach i dlatego bezwstydnie przyznaje się do tego w notce o sobie, bo i tak ich nikt nie czyta.

Zgłoś autorowi błąd na stronie

Komentarze