Widzimy, że używasz oprogramowania blokującego reklamy, które są wyłącznym źródłem utrzymania serwisu ITHardware.pl. To dzięki nim opłacamy hosting i kupujemy sprzęt pomiarowy. Gwarantujemy Ci, że nie uświadczysz żadnych wyskakujących okienek ani banerów zasłaniających treść. Wesprzyj nas i wyłącz swój AdBlocker!

Zestawienie najlepszych gier F2P

Dodano: 23 Sierpień 2016, 14:00, przez: Jakub Krawczyński
Przeczytano: 13,291, komentarzy: 0,
Spis treści:

Produkcji Turtle Rock, jeszcze gdy wychodziła jako pełnoprawnie wyceniona gra AAA, nieźle oberwało się za horrendalnie drogie DLC i przepustki sezonowe, a także względnie małą ilość zawartości w podstawowej wersji gry. Nie pomogło darmowe udostępnianie dodatkowe mapy ani trybu Arena i po pewnym czasie społeczność Evolve po prostu wymarła. Jednak dzięki przejściu na model free-2-play w lipcu 2016, gra zyskała nowe życie i z miejsca wskoczyła do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych tytułów (podług ilości grających osób) na Steam. Obecnie gra w tej formie dostępna jest na PC, lecz wkrótce zagości także na Xbox One i prawdopodobnie na PS4 (nie jest to potwierdzone).

Jeśli chodzi o rozgrywkę, to Evolve należy do dość rzadkiego gatunku asymetrycznych strzelanin sieciowych FPP (4 vs 1).  Rywalizują ze sobą: drużyna czterech łowców (szturmowiec, jednostka wsparcia, medyk i traper - każda klasa ma 3 przedstawicieli), każdy wyposażony w inny sprzęt i dysponujący innymi umiejętnościami oraz potwór. Myśliwi muszą starać się wytropić i zabić bestię, a ta ma za zadanie ewoluować do ostatniego, trzeciego stadium, by wtedy móc zniszczyć wszystkie generatory mocy. Aby osiągnąć ostateczną formę należy pożerać lokalną faunę, która także może przeszkadzać drużynie ludzi. Wiąże się z tym strategiczny wybór, gdyż proces ewoluowania po zebraniu odpowiedniej ilości materiału genetycznego go trwa określony czas. W trakcie tej czynności jesteśmy narażeni na ataki - musimy zatem rozważnie decydować, kiedy tego dokonać, aby przypadkiem nie dać się zaskoczyć nadchodzącym tropicielom. Jako monstrum możemy także w kreatywny sposób zwodzić naszych oprawców - np. skradając się nie zostawiamy po sobie widocznych śladów na podłożu, jednak gdy zaczniemy iść lub biegać, wtedy łowcy będą odciski naszych odnóży widzieli. Dzięki temu można wywieść łowców w pole - wystarczy kilka celowo postawionych, losowych kroków w kierunku jeziora a nasi oponenci będą myśleli, że faktycznie tam poszliśmy, a tak naprawdę będziemy się na nich czaili w innym miejscu.

Z kolei, grając myśliwymi, musimy ściśle ze sobą współpracować i wiedzieć, co do danej klasy postaci należy. Jedną z takich unikatowych dla specyfiki Evolve postaci jest traper, który musi rzucić pole siłowe, aby uwięzić ściganego potwora i zmusić do bezpośredniej konfrontacji z drużyną ludzi. Jest to fundament rozgrywki i bez tego nie da się wygrać żadnego meczu. Dlatego musimy kompletnie przestawić się z grania w inne gry z gatunku FPS, nawet jeśli były one nastawione na co-op i nauczyć się podstawowych zasad. Ten proces nie odbędzie się natychmiast, ale ogarnięcie tych wszystkich zależności rozgrywki samemu jest – przy odrobinie cierpliwości - źródłem wielkiej satysfakcji.

Indywidualne umiejętności czy atomowy refleks idą w kąt, a liczy się drużyna i jej zgranie. Co fajnie w grze wyszło to poczucie tego, że każdą udaną akcją przyczyniamy się do sukcesu drużyny. Przez to granie nawet klasą wsparcia czy medykiem sprawia dużo frajdy – niemniej niż postaciami typowo ofensywnymi. Pięć klas postaci z czego każda ma trzech przedstawicieli to łącznie 15 grywalnych łowców, a każdy z nich znacznie różniący się od drugiego. Postaci wykupujemy wyłącznie za zdobytą w grze walutę, nie można ich nabyć wcześniej za prawdziwe pieniądze. Gra pozwala także na odblokowanie dodatkowych bonusów do umiejętności dla myśliwych  (to samo z monstrami) po uprzednim wypełnieniu wyzwań dla dostępnych postaci. Wyzwania te wiążą się z używaniem wszystkich dostępnych umiejętności a więc promują różnorodną i urozmaiconą rozgrywkę. Sprzęt i umiejętności, którymi dysponują poszczególni łowcy są niezwykle urozmaicone i przeważnie odbiegające od stereotypów gatunku – przez co będziemy czuli silną pokusę by sprawdzić wszystkich.

W wersji free-to-play doszła umiejętność skanowania, która odkrywa pozycję stwora, co zmusza go do bycia w ciągłym ruchu; od teraz każdy może aktywować kopułę z polem siłowym - nie tylko traper; od teraz kopuła jest wycentrowana na potworze; mecze trwają nie 20 lecz 12 minut przez co faza tropienia jest zdecydowania krótsza, natomiast znacznie więcej jest bezpośrednich starć; trafianie kreatury redukuje czas oczekiwania na aktywacje energetycznej kopuły więc jest to zachęta do agresywnej, oportunistycznej gry; z kolei monstra mają teraz więcej energii i pancerza, jak również zwiększoną wytrzymałość, a na dodatek mogą częściej używać swoich umiejętności.

Evolve wyróżnia się świetną dynamiką, która potrafi się szybko zmieniać pomiędzy ściganiem innych a byciem ściganym. Gra wybija się swoją jakością ponad legiony innych gier Free-to-play nawet jeśli to de facto gra AAA "na wygnaniu". Zaproponowane w edycji F2P zmiany nieco spłyciły głębię rozgrywki, ale jednocześnie ją uprzystępniły i podkręciły tempo - Evolve jest mimo wszystko nadal wartościową i dosyć unikatową grą kooperacyjną z dodatkowym, asymetrycznym smaczkiem. W chwili obecnej gra jest kompletnie darmowa i nie da się kupować za prawdziwą gotówkę absolutnie niczego.

Kilka ważnych informacji dla osób, które zakupiły wcześniej Evolve w modelu AAA. Po pierwsze, nie ma trybów Defend, Nest, Rescue i Evacuation, ten ostatni był swoistą mini-kampanią łączącą kilka trybów rozgrywki. Jeśli chcemy grać w Evolve po staremu, możemy odpalić grę w trybie "Legacy Evolve". Posiadacze DLC i season passów mają wszystkie dodatkowe postaci od razu odblokowane.

Oceń artykuł:
(Głosów: 2)

NAPISZ KOMENTARZ