Co to są teraflopy (TFLOPS) i ile faktycznie mówią o wydajności karty graficznej?

Co to są teraflopy (TFLOPS) i ile faktycznie mówią o wydajności karty graficznej?

Czy odkryłem niniejszym tekstem cokolwiek nowego? Nie - bo nie taki był mój cel. Od początku przyświecała mi wyłącznie idea obalenia wykreowanego ostatnimi czasy mitu magicznych cyferek. I mam nadzieję, że chociaż w symbolicznym stopniu udało mi się tego dokonać.

PS4 Pro vs Xbox Scorpio

Wiadomo, PR kocha cyferki. W taki sposób najłatwiej jest przekonać, delikatnie mówiąc, niezbyt doświadczonego użytkownika o przewadze jednego produktu nad drugim. Odnoszę się tutaj bezpośrednio do sytuacji na linii Microsoft - Sony. Mieliśmy już szał "częstotliwości odświeżania" w telewizorach, później pojawiły się też nieskończenie wysokie kontrasty. Równolegle producenci smartfonów szermowali liczbą rdzeni albo megapikselami w matrycach aparatów. Tymczasem wszystkie te slogany mają jedną wspólną cechę: nie określają choćby w najmniejszym stopniu możliwości urządzenia w rzeczywistym scenariuszu. Konsole to zaledwie powtórka z rozrywki, dlatego... nie dajmy się zwariować.

Na zakończenie ciekawostka: parę dni temu główny architekt PlayStation, Mark Cerny, wypowiedział zdanie o 8,4 TFLOPS w PS4 Pro. GPU tej konsoli, podobnie jak np. desktopowe karty graficzne Nvidia Pascal, oferuje dwukrotnie wyższą wydajność przy obliczeniach o mieszanej precyzji (zapis 16-bitowy). Standardowo w segmencie konsumenckim za najważniejszy wyznacznik przyjmuje się pojedyńczą precyzję, czyli zapis na 32 bitach.

Zobacz: Mini-test konsoli Sony PlayStation 4 Pro

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Co to są teraflopy (TFLOPS) i ile faktycznie mówią o wydajności karty graficznej?

 0