Mini-test konsoli Sony PlayStation 4 Pro

Mini-test konsoli Sony PlayStation 4 Pro

Przed przejściem do właściwych testów, warto jeszcze rozjaśnić kwestię kompatybilności wstecznej. PlayStation 4 Pro ciągle należy do rodziny PlayStation 4 i reprezentuje ósmą generację konsol. Według zapewnień Sony, sprzęt nie otrzyma żadnych ekskluzywnych gier. Za to wszystkie nadchodzące (i część już wydanych) produkcje będą posiadać usprawnienia na poletku oprawy graficznej.

Sony jednak zdecydowało się przy tym na dość - moim zdaniem - kontrowersyjny ruch. Jeśli programiści nie dodadzą obsługi PS4 Pro w kodzie gry, to produkcja uruchomi się w trybie klasycznym, przy obniżonych taktowaniach i odciętej połowie GPU. Efekt jest taki, że gry mające problemy z płynnością animacji na podstawowym modelu, wciąż takowe problemy mają. Przekonała mnie o tym dobitnie szybka partyjka w Battlefield 4. Sony najpewniej obawiało się nieprzewidywalnego zachowania gier pozbawionych synchronizacji pionowej, ewentualnie niekontrolowanego przejścia z 30 na 60 kl./s - co rodzi problemy m.in. w przypadku fizyki świata opartej na liczbie klatek.

Usprawnienia otrzymają jedynie gry oznaczone logo "Pro Enhanced". Docelowo mają być to wszystkie pozycje wydawane na PS4, ale obecnie lista ogranicza się do 46 pozycji - wobec 700 dostępnych w bibliotece konsoli. Niestety zaobserwowane tendencje nie świadczą najlepiej o podejściu deweloperów do PS4 Pro. Przeważnie podbijana jest jedynie rozdzielczość, podczas gdy posiadacze telewizorów Full HD otrzymują wynikający z tego faktu supersampling. Na dzień dzisiejszy tylko autorzy gier Middle Earth: Shadow of Mordor oraz Rise of the Tomb Raider zdecydowali się na dedykowane tryby 1080p, gdzie możemy liczyć na wzrost płynności lub poprawione wizualia. Świadomie pomijam wszelkie "indyki" i VR.

Ogólnie rzecz biorąc, wszystko wskazuje na to, że PS4 Pro jest konsolą przygotowaną dla posiadaczy telewizorów Ultra HD 4K, najlepiej z HDR. Słowa o Full HD padły jedynie po to, by nie zawężać grupy odbiorców. Niestety dodatkowa moc obliczeniowa nie została też spożytkowana na programową emulację którejś że starszych PlayStation.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Mini-test konsoli Sony PlayStation 4 Pro

 0