Tesla rozpoczyna wojnę cenową? Konkurencja reaguje na obniżki Modelu S i X

Tesla rozpoczyna wojnę cenową? Konkurencja reaguje na obniżki Modelu S i X

Tesla w zeszłym roku rozpoczęła obniżki cenowe swoich pojazdów elektrycznych, a wraz z nadejściem 2023 roku ceny jeszcze bardziej spadły. Spowodowało to drastyczny wzrost zamówień, ale również zmusiło konkurencję do reakcji.

Znacząca obniżka cen samochodów elektrycznych Tesli może być postrzegana na różne sposoby. Choć o przyszłość Tesli na razie chyba nie musimy się martwić (choć wielu postrzega te kroki z ostatnich tygodni jako ostatnie drżenie przed śmiercią), wygląda na to, że działania Elona Muska przyniosą nam popularyzację elektrycznej mobilności, nawet jeśli przedmiotem zainteresowania klientów nie będą jego produkty. Obniżki cen Modelu 3 i Modelu Y są tak drastyczne, że reaguje na nie nawet konkurencja, przynajmniej jeśli chodzi o rynek chiński. Na naszym rynku porównywalne samochody (osiągi i zasięg) niestety wciąż są droższe nawet o kilkadziesiąt tysięcy.

Bardzo duże obniżki aut Tesli przyciągnęły ogromne ilości klientów. Na sytuację szybko musiała reagować konkurencja, która w Chinach również rozpoczęła obniżki zaczynając od 10%. Liczymy, że ta "wojna cenowa" szybko dotrze do Europy.

W Chinach sprzedaż Tesli wzrosła w tak dramatyczny sposób, że inne firmy nie miały wyjścia i musiały zareagować. XPeng również zdecydował się na znaczną obniżkę cen przez co sedan Xpeng P7 (na zdjęciu powyżej) potaniał o 13 do 209,9 tys. juanów (135 tys. PLN), podczas gdy mniejszy P5 sedan i G31 SUV również znacznie spadły o około 10-13%. Dodajmy, że klienci, którzy kupili samochód tuż przed obniżką, otrzymają dłuższy okres serwisowania za darmo.  XPeng dostarczył 22 204 samochody w ostatnim kwartale (Tesla ponad 405 000). Za pełny rok 2022 było to 120,8 tys. i 258,7 tys. w całej historii marki (to tyle, ile Tesla dostarcza w średnio 2 miesiące).

Tak więc XPeng jest wciąż stosunkowo małym start-upem z przychodami w wysokości 1,01 miliarda dolarów, co w rzeczywistości stanowi zaledwie ułamek 18,7 miliarda dolarów Tesli. Jednak podczas gdy Tesla odnotowała zysk netto w wysokości 3,29 mld USD, XPeng odnotował stratę w wysokości 0,32 mld USD. XPeng krwawi finansowo, jak prawie każdy startup. Obniżenie cen samochodów na rynku w tym czasie zdecydowanie nie jest czymś, na co firma łatwo może sobie pozwolić w obecnej sytuacji. Przypomnijmy też, że wartość firmy to obecnie ok. 8 mld USD, podczas gdy w 2020 roku sięgała nawet ponad 50 mld USD, a więc była warta więcej niż np. Honda.

XPeng nie jest jedynym, który oferuje zniżki. Ceny obniżył też producent samochodów Dongfeng czy AITO Huawei Model AITO M5 EV przeceniono o 10%. Chociaż AITO jest najszybciej rozwijającym się producentem samochodów elektrycznych w Chinach, wciąż jest mniejszy niż XPeng z około 75 tysiącami samochodów rocznie.

Ruchy Tesli w Chinach właśnie rozpoczęły wojnę cenową, która może zmienić cały rynek. Jeśli producenci sprawią, że ich konkurencyjne modele będą tańsze niż samochody Tesli, będą musieli odpowiednio dostosować ceny swoich tańszych samochodów w niższych klasach. Ale czy wojna cenowa przeniesie się na stary kontynent, dopiero się okaże. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tesla rozpoczyna wojnę cenową? Konkurencja reaguje na obniżki Modelu S i X

 0