Threadripper był pobocznym projektem, tworzonym w wolnym czasie

Threadripper był pobocznym projektem, tworzonym w wolnym czasie

Gdyby ktoś Wam powiedział, że najszybszy procesor desktopowy dostępny w obecnej chwili, nie był nigdy planowany, to uwierzylibyście? A gdyby dodać do tego informację, że ten potężny chip, to owoc pracy kilku inżynierów, którzy opracowali go jako poboczny projekt, w swoim prywatnym czasie? Jak się okazuje to wszystko prawda, co ujawnili ostatnio pracownicy AMD Sarah Youngbauer i James Prior w wywiadzie dla magazynu Forbes. Pracownicy tworzyli coś, co sami chcieliby kupić.

Pomysł wprowadzenia 16-rdzeniwego procesora na rynek, nie istniał gdy pierwszy raz wspomniano o Ryzenie. Inżynierowie z AMD ujrzeli w Ryzenie potencjał do stworzenia niesamowitego produktu, który sami chcieliby kupić. Kilka miesięcy poświęcania wolnego czasu zaoowocowało powstaniem projektu, który został przedstawiony i zaakceptowany przez Jim Andersona, wicedyrektora do spraw obliczeń i grafiki.

To nie jest historia harmonogramów, długoterminowego planowania i ogromnych budżetów - to jest dużo bardziej osobiste i zaczęło się od projektu skunkworks, małej autonomicznej grupy pracowników, którzy mieli wizję procesora, który chcieli mieć w kategorii wysoko-wydajnych PC. Pracowali oni w swoim wolnym czasie i to był projekt z pasji. Trwało to około roku, zanim ujrzeli zielone światło od zarządzających, co samo w sobie jest niezwykłe - to było coś, o co bardzo się troszczyli. W rezultacie kilka lat później powstał Ryzen Threadripper -Sarah Youngbauer, Corporate & Executive Communications – AMD

Threadripper  był zaprojektowany dla entuzjastów sprzętu przez innych pasjonatów sprzętu, którzy przy okazji byli inżynierami. Nie było to jednak łatwe. Ten mały zespół ludzi, musiał zmierzyć się z problemem bardzo małych zasobów, co mogło utrudnić projekt 16-rdzeniowego potwora. W którymś momencie, jednemu z inżynierów zaświeciła się nad głową żarówka z napisem  Infinity Fabric - jest to "klej" łączący układy w architekturze ZEN, w serwerowych chipach EPIC. Był to moment, w którym grupa uświadomiła sobie, że mogą wykorzystać istniejącą technologię oraz zalety ZEN, co mocno ułatwiło stworzenie high-endowego CPU i szybkie wprowadzenie go na rynek.

Efektywność w tworzeniu tkwi w fakcie, że nie potrzebowaliśmy całych wafli tylko do produkcji Threadripperów. Mogliśmy użyć Ryzenów. To oznacza, że nie potrzebowaliśmy milionów dolarów, na ten jeden projekt. Znaleźliśmy sposób, na użycie istniejącego, świetnego produktu i uczynienie go jeszcze potężniejszym - James Prior, AMD senior product manager – AMD

Tak narodził się Threadripper. Jest to niespotykany przykład gdzie ograniczone zasoby AMD były większą zaletą niż ogromne nakłady finansowe. Popchnęło to inżynierów do nieszablonowego podejścia i przyniosło niesamowity produkt, stworzony małym nakładem finansowym oraz w stosunkowo krótkim czasie. Historia Threadrippera odzwierciedla pozytywne relacje w korporacji AMD, gdzie ludzie są zmotywowani do tworzenia świetnych produktów, ponieważ jest to coś co sami chcą zrobić.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Threadripper był pobocznym projektem, tworzonym w wolnym czasie

 0