DirectStorage 1.1 już dostępne. Dekompresja GPU może zapewnić nawet 3x krótszy czas ładowania gier

DirectStorage 1.1 już dostępne. Dekompresja GPU może zapewnić nawet 3x krótszy czas ładowania gier

Kilka tygodni temu Microsoft ogłosił, że DirectStorage 1.1 „wkrótce” pojawi się na PC i właśnie dotrzymał swojej części umowy. DirectStorage 1.1 jest już dostępne dla każdego dewelopera, który chce wykorzystać tę technologię w swojej grze. 

API DirectStorage umożliwia pecetowym programistom efektywniejszy streaming z dysków SSD NVMe, potencjalnie zmniejszając obciążenie przetwarzania przez CPU. Był to jeden z mocno „hajpowanych" aspektów „Velocity Architecture” Xbox Series X/S, ale nowy interfejs przenosi DirectStorage na PC.

DirectStorage 1.1 jest już dostępne dla każdego dewelopera, który chce wykorzystać tę technologię w swojej grze.

W pierwszym wydaniu DirectStorage na PC ulepszał przesyłanie danych do procesora, ale wersja 1.1 poprawia również dekompresję, umożliwiając programistom odciążenie jej na GPU. Oto szczegółowy opis Microsoftu, co dokładnie wnosi DirectStorage 1.1 i dekompresja GPU:

„Gry wymagają ogromnych ilości danych, aby budować wciągające światy – każda postać, obiekt i krajobraz […] sumuje się do setek gigabajtów danych. Aby zmniejszyć całkowity rozmiar pakietu gry, te zasoby są kompresowane. Po uruchomieniu gry zasoby są przenoszone do pamięci systemowej, gdzie procesor dekompresuje dane, zanim zostaną ostatecznie skopiowane do pamięci GPU, aby można je było wykorzystać w razie potrzeby. Przenoszenie i dekompresja tych zasobów na urządzeniach do gier ma duży wpływ na czas ładowania i ogranicza ilość szczegółów, które można uwzględnić w scenach otwartego świata.

DirectStorage 1.0 usprawnia część tego procesu związaną z przesyłaniem danych. Postępy w systemie Windows 11 w połączeniu z DirectStorage umożliwiają programistom wykorzystanie większej przepustowości dysków NVMe. Gry obsługujące DirectStorage zainstalowane na nośnikach NVMe powinny zapewniać skrócony czas ładowania nawet o 40%. Po ulepszeniu tej części potoku programiści będą chcieli w następnej kolejności poprawić wydajność dekompresji.

Zazwyczaj dekompresja jest wykonywana na procesorze, ponieważ formaty kompresji były w przeszłości optymalizowane tylko pod kątem CPU. W DirectStorage 1.1 oferujemy alternatywną metodę, polegającą na przeniesieniu dekompresji tych zasobów do GPU, znaną jako „dekompresja GPU”. Karty graficzne są niezwykle wydajne w wykonywaniu powtarzalnych zadań równolegle i możemy wykorzystać tę funkcję wraz z przepustowością szybkiego dysku NVMe, aby wykonać więcej pracy na raz. W rezultacie zmniejsza się czas potrzebny do załadowania zasobu, skracając czas ładowania poziomów i poprawiając streamowanie w otwartym świecie”.

W oparciu o wysoce zoptymalizowane testy Microsoftu, DirectStorage 1.1 z dekompresją GPU może zaoferować do 3 razy szybsze ładowanie niż DirectStorage 1.0. DirectStorage na PC ma duży potencjał, ale jak dotąd nie ma dużego wsparcia ze strony deweloperów. Forspoken od Square Enix, który zostanie wydany w styczniu, będzie pierwszą grą, która wykorzysta tę technologię po tym, jak okazało się, że horror Scorn korzysta z niej jedynie na nowych Xboxach. Miejmy nadzieję, że technologia ta stanie się wkrótce bardziej popularna wśród twórców gier na PC. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: DirectStorage 1.1 już dostępne. Dekompresja GPU może zapewnić nawet 3x krótszy czas ładowania gier

 0