Elektryczna 6-kołowa Toyota Hilux Hiload 6×6 będzie gasić płonące EV. Pomoże w tym system Cobra

Elektryczna 6-kołowa Toyota Hilux Hiload 6×6 będzie gasić płonące EV. Pomoże w tym system Cobra

Często poruszanym tematem są pożary samochodów z napędem elektrycznym z bateriami litowymi i jest to jeden z głównych argumentów przeciwników elektryków. Nieco przekornie brytyjska firma Prospeed opracowała 6-kołową wersję Toyoty Hilux, która ma pomóc m.in. w takich sytuacjach. Samochód wyposażony jest w zbiornik na wodę o pojemności 1200 litrów oraz system Cobra.

Opracowana w Yorku ciężarówka jest przedłużona o 1230 mm i wyposażona w trzecią oś napędzaną, 1200-litrowy zbiornik na wodę i mechanizm różnicowy rozdzielający moment obrotowy.

Jak dotąd, nie ma dowodów na to, że pożary w samochodach elektrycznych są częstsze niż w samochodach spalinowych. Pomimo szybkiego wzrostu liczby samochodów elektrycznych na drogach, ilość pożarów w tych pojazdach nie wydaje się wzrastać proporcjonalnie. Chociaż prawdą jest, że gaszenie pożarów w samochodach elektrycznych jest znacznie trudniejsze, gdyż pożary związane z bateriami litowymi wymagają zanurzenia pojazdu w wodzie na długi czas, aby zapobiec ponownemu zapłonowi. Strażacy często też pozostawiają elektryka w spokoju, do całkowitego wypalenia, co może trwać nawet kilkanaście godzin. Brytyjska firma Prospeed twierdzi jednak, że ma na to rozwiązanie i prezentuje swoją wersję Toyoty Hilux o nazwie Hiload 6x6, która została specjalnie zaprojektowana z myślą o gaszeniu pożarów pojazdów elektrycznych. Samochód wyposażony ma być między innymi w zbiornik na wodę o pojemności 1200 litrów oraz system Cobra. Toyoty Hilux nie trzeba przedstawiać - jest wzorem wytrzymałości, co potwierdzają (nie)sławne testy skrajnych warunków , którym gospodarze programu Top Gear poddali kiedyś pickupa, m.in. podczas wyburzania wieżowca. To właśnie ta niezwykła wytrzymałość z pewnością była powodem wybrania akurat tego modelu.

Hiload jest obecnie testowany w Czechach, gdzie jest również używany w praktykach wydobywania pasażerów. Jeden egzemplarz stał się również częścią floty przeciwpożarowej jednego z producentów pojazdów elektrycznych.

System Cobra Ultra High Pressure Lance (UHPL) jest w stanie przeciąć podłogę i akumulator, umożliwiając bezpośredni dostęp do miejsca, gdzie akumulator się pali. Według testów przeprowadzonych przez Szwedzką Agencję ds. Zagrożeń Cywilnych (MSB), do ugaszenia pożaru samochodu elektrycznego przy użyciu Cobry potrzebne było 510 litrów wody, co stanowi znaczący postęp w stosunku do konwencjonalnych metod, które wymagają nawet 1670 litrów wody. Cobra pozwala operatorowi pozostać w bezpiecznej odległości od uszkodzonego akumulatora, co zmniejsza ryzyko wzrostu temperatury i wybuchu. Po ugaszeniu samochodu, przeprowadzono test podnoszenia i opuszczania pojazdu, który nie spowodował samozapłonu, a samochód był monitorowany przez kolejne dwa, podczas których również nie doszło do samozapłonu.

Hiload 6×6 ​​jest w stanie wjechać na ciasne parkingi, a terenowe modyfikacje pozwolą gasić pożary w lasach.

To właśnie ten system w Hiload 6×6 powinien pomóc gasić EV, zużywając przy tym stosunkowo niewielką ilość wody. Sam samochód zawiera zbiornik na wodę o pojemności 1200 litrów, ale aby mieć wystarczająco dużą ładowność, samochód czterokołowy stał się samochodem sześciokołowym. Toyota jest więc o 1230 mm dłuższa, ale zachowuje wysokość 1850 mm, dzięki czemu nadaje się do garaży podziemnych. Samochód waży 2,64 tony, a jego ładowność wynosi 3 tony. 

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Elektryczna 6-kołowa Toyota Hilux Hiload 6×6 będzie gasić płonące EV. Pomoże w tym system Cobra

 0