Pierwsze, co robi wielu entuzjastów grania po zakupie nowej karty, to zabawa jej zegarem, pamięcią i ustawieniami zasilania, aby sprawdzić, ile dodatkowej wydajności mogą wycisnąć. W większości przypadków do podkręcania niezbędna jest aplikacja firmy trzeciej, jednak Intel planuje pójść w ślady AMD i wdrożyć narzędzia do podkręcania bezpośrednio w oprogramowaniu sterownika.
Intel planuje wypuścić zorientowane na graczy procesory graficzne Xe HPG „Alchemist” w pierwszym kwartale 2022 roku. Marka Intel Arc została ogłoszona w tym miesiącu z nadchodzącymi GPU, które będą obejmować zarówno układy mobilne, jak i stacjonarne, różne półki cenowe i segmenty wydajnościowe. Według Rogera Chandlera, wiceprezesa Intela i dyrektora generalnego ds. produktów graficznych i rozwiązań klienckich, firma przeprojektowuje swoje oprogramowanie sterownika graficznego, aby użytkownicy mogli dostosowywać ustawienia GPU bez konieczności korzystania z narzędzi innych firm.
Intel planuje pójść w ślady AMD i wdrożyć narzędzia do podkręcania bezpośrednio w oprogramowaniu sterownika.
Nasuwa to skojarzenia z oprogramowaniem AMD Adrenalin, które pozwala posiadaczom kart graficznych Radeon bawić się ustawieniami GPU. Dla porównania NVIDIA nie zdecydowała się udostępnić takiej funkcji w ramach GeForce Experience ani w graficznym panelu sterowania i zamiast tego użytkownicy GeForce'ów polegają na aplikacjach innych firm, takich jak MSI Afterburner i EVGA Precision.
Oprócz podkręcania Intel doda także wirtualną kamerę ze wspomaganiem AI, która może nagrywać najważniejsze momenty w grach, podobnie jak NVIDIA ShadowPlay. Co więcej, sterowniki graficzne będą obsługiwać DirectX12 Ultimate, cieniowanie o zmiennej szybkości (variable rate shading) tier 2, mesh shading, DirectX i Vulkan ray tracing. To odważne posunięcie dla Intela, który będzie musiał się zmierzyć z dwoma weteranami o ugruntowanej pozycji na rynku gamingowych kart graficznych, jednak trzeba pamiętać, że Niebiescy pracowali nad tym od wielu lat i wydają się dobrze przygotowani do debiutu.
Harmonogram wydawniczy GPU Intel Arc obejmuje cztery generacje architektur. „Alchemist” jest pierwszą z nich, a następnie otrzymamy Battlemage, Celestial i Druid. Wszystkie procesory graficzne Alchemist będą korzystać z rdzeni Xe, „bloku obliczeniowego” GPU Xe HPG. Każdy blok ma 16-krotne silniki wektorowe i 16-krotne silniki macierzowe, określane również jako XMX lub Xe Matrix eXtensions. Układy te będą oparte na litografii N6 od TSMC i będą zawierać do 32 rdzeni Xe, co zapewnić ma 50-procentową poprawę wydajności na wat i częstotliwości taktowania przy tym samym napięciu w porównaniu z poprzednią generacją.
Zobacz także:
- Gracz ujawnił nietypowe znalezisko w swoim GeForcie RTX 3090 Founders Edition
- Nowy socket AMD AM5 dla procesorów ZEN 4 Ryzen 6000 bez PCIe 5.0? Wyciek z Gigabyte potwierdza
- Odświeżone karty graficzne z linii Phantom trafiają do oferty firmy Gainward
Pokaż / Dodaj komentarze do: Gamingowe karty graficzne Intel Arc ze wsparciem dla OC w oficjalnych sterownikach już na starcie