W ramach wczorajszej prezentacji kart graficznych Arc Alchemist Intel po cichu ujawnił, że technologia supersamplingu XeSS będzie dostępna dopiero na początku lata, zapewne wraz z debiutem desktopowych GPU tego producenta.
Wiele osób liczyło na to, że XeSS będzie już wczoraj dostępne w Death Stranding: Director's Cut, ale tak się nie stało, a twórcy powiedzieli tylko, że technologia, która stanowić ma alternatywę dla DLSS od NVIDII i FSR od AMD, zostanie dodana w przyszłej aktualizacji. Wygląda na to, że minie trochę czasu, zanim będziemy mogli porównać ją do konkurencyjnych rozwiązań.
Technologia supersamplingu XeSS będzie dostępna dopiero na początku lata, zapewne wraz z debiutem desktopowych GPU tego producenta.
Dobrą wiadomością jest to, że adaptacja technologii Intel XeSS wydaje się przebiegać całkiem sprawnie. Lista gier wspierających tę technologię sukcesywnie się powiększa i obejmuje gry niezależne, gry AA, a nawet AAA. Tak prezentuje się ona obecnie:
- Shadow of the Tomb Raider
- Grid Legends
- Ghostwire Tokyo
- Death Stranding: Director's Cut
- Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
- Fishlabs' Chorus
- Arcadegeddon
- The Settlers
- HITMAN III
- Dolmen
- Super People
- Chivalry II
- Enlisted
- The Riftbreaker
- ANVIL
Może nie wygląda to jeszcze zbyt imponująco, gdyż na liście ewidentnie brakuje dużych hitów z ostatnich miesięcy czy nawet lat, ale warto przypomnieć, że DLSS i FSR też zaczynały bardzo powoli. Poza tym strona Intel XeSS zawiera również logo PUBG Studios i Techland, co sugeruje, że technologia może zostać dodana również do PUBG i Dying Light 2.
Nawiasem mówiąc, prawie wszystkie te gry obsługują już NVIDIA DLSS. Jak wskazało AMD podczas omówienia FidelityFX Super Resolution (FSR) 2.0 na GDC 2022, integracja konkurencyjnych technologii będzie szybsza w grach, w których wykonano już prace nad obsługą DLSS. W przeciwieństwie jednak do DLSS i FSR Intel XeSS oferuje pięć trybów jakości (rywale zapewniają cztery), czyli: Ultra Performance (współczynnik skalowania 3.0x), Performance (2.0), Balanced (1.7), Quality (1.5) i Ultra jakość (1.3).
Podobnie jak DLSS, XeSS jest napędzany przez algorytm oparty na sztucznej inteligencji (Deep Learning), który Intel nazywa tymczasowo amortyzowanym supersamplingiem. Mimo to będzie działać na wielu platformach. W przypadku korzystania z procesora graficznego Intel Arc Alchemist wydajność XeSS zostanie przyspieszona przez hardware XMX dostępny w rdzeniach Xe; u innych producentów, takich jak AMD lub NVIDIA, wykorzystane zostaną instrukcje DP4A zdefiniowane przez Microsoft Shader Model 6.4.
Minie jeszcze trochę czasu, zanim będziemy mogli przetestować tę technologię, ale wcześniej zapewne otrzymamy więcej informacji na jej temat, których nie omieszkamy Wam przekazać.
Zobacz także:
- TikTok pozwany: Moderatorzy mają dość gwałtów, zoofilii, tortur, zabójstw i innych okropieństw
- To nie żart na prima aprilis! ASUS od 1 kwietnia obniża ceny swoich kart graficznych nawet o 25%
- MediaMarkt banuje DJI. Producent dronów ma działać na szkodę Ukrainy i pomagać Rosji w inwazji
Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel XeSS zadebiutuje dopiero na początku lata. Lista obsługiwanych gier wciąż się powiększa