Koszt produkcji pojazdu Tesli w 2017 roku wynosił 84 tys. USD. Teraz jest dużo niższy...

Koszt produkcji pojazdu Tesli w 2017 roku wynosił 84 tys. USD. Teraz jest dużo niższy...

Martina Viecha, szef ds. relacji inwestorskich w Tesli, na niedawno zorganizowanej konferencji technologicznej Goldman Sachs w San Francisco podzielił się kilkoma ważnymi ciekawostkami, które są istotne dla planów producenta pojazdów elektrycznych na przyszłość. 

Viecha zauważył, że w ciągu ostatnich 120 lat przemysłu motoryzacyjnego nastąpiły tylko dwie rewolucje w produkcji pojazdów. Jedno z nich miało miejsce na początku XX wieku, kiedy Ford wprowadził na rynek Model T, a drugie miało miejsce w latach 70., kiedy Toyota poprzez ciężką pracę i optymalizację znalazła sposób na redukcję kosztów produkcji pojazdów. Pojazdy elektryczne to jednak zupełnie inna kategoria, więc jest szansa na kolejną rewolucję w produkcji pojazdów. „Architektura EV bardzo różni się od silnika spalinowego. Pozwala to na trzecią rewolucję w produkcji samochodów” – powiedział Viecha.

Dzięki uproszczeniu produkcji, wprowadzeniu wyspecjalizowanych fabryk i opracowaniu megacastów, koszt produkcji samochodów Tesli spadł poniżej 36 000 USD, podczas gdy jeszcze w 2017 roku wynosił 84 000 USD.

Dyrektor Tesli podkreślił, dlaczego dla producentów samochodów ważna jest optymalizacja kosztów, zauważając, że koszt produkcji na pojazd będzie najważniejszym wskaźnikiem do monitorowania w sektorze EV w nadchodzących latach. Tesla poczyniła w tym zakresie spore postępy. Według Viecha, wyprodukowanie każdego samochodu w 2017 roku kosztowało Teslę 84 000 dolarów. W ostatnich kwartałach liczba ta została zmniejszona do 36 000 dolarów na pojazd. Należy tutaj zauważyć, że prawie żadne z tych oszczędności nie wynikały w rzeczywistości z tańszych kosztów baterii — były one po prostu wynikiem ciągłych wysiłków Tesli zmierzających do ulepszenia projektu pojazdu, aby produkcja była tak prosta, jak to tylko możliwe. Bardzo pomogło również wprowadzenie fabryk specjalnie zaprojektowanych do produkcji pojazdów elektrycznych.

Wraz z Modelem Y, Tesla zaczęła używać megacastów, które drastycznie zmniejszyły liczbę komponentów wykorzystywanych do produkcji pojazdu. Wykorzystanie megacastów przez Teslę spotkało się z ogromnym uznaniem, a inni producenci samochodów, tacy jak Volvo, zasugerowali, że również zamierzają zastosować podobną strategię w najbliższej przyszłości. Fabryka Fremont Tesli jest doskonałym przykładem drugiego punktu Viecha. Zakład, który Tesla nabyła w 2010 roku, to obiekt, który w żaden sposób nie został zaprojektowany dla pojazdów elektrycznych, w przeciwieństwie do Gigafactory Shanghai, Giga Berlin i Gigafactory Texas. Dorobek Giga Shanghai, który niedawno prześcignął fabrykę Fremont, jest dowodem na to, że fabryki dedykowane konkretnie pojazdom elektrycznym Tesli to słuszny kierunek.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Koszt produkcji pojazdu Tesli w 2017 roku wynosił 84 tys. USD. Teraz jest dużo niższy...

 0