Polski Solaris wierzy w wodór i prezentuje autobus Urbino 18 Hydrogen z ogniwami wodorowymi

Polski Solaris wierzy w wodór i prezentuje autobus Urbino 18 Hydrogen z ogniwami wodorowymi

Wiele osób wciąż nie może się zdecydować, czy to wodór jest tą właściwą ścieżką energetyczną na przyszłość, czy też lepiej stawiać na auta ładowane z sieci energetycznej. Podobnie jest w firmach samochodowych, jednak niektórzy, zamiast tylko rozważać, wprowadzają gotowe rozwiązania. Oprócz akumulatorowych autobusów elektrycznych polski Solaris oferuje także autobusy wodorowe - teraz również w wersji przegubowej.

Transport bazujący na wodorze wciąż stoi pod znakiem zapytania, a na razie to akumulatory są i przez jakiś czas z pewnością będą częściej wykorzystywane jako magazyny energii elektrycznej. W przypadku firm motoryzacyjnych jest to dość wyraźnie widoczne, gdyż zdecydowana większość z nich stawia na auta elektryczne, choć dofinansowania państwowe wspierają pojazdy niskoemisyjne jako ogół - czyli również auta wodorowe. Na szczęście są firmy, które poza samochodami elektrycznymi na baterie próbują także rozwiązań wodorowych (najczęściej jako wodorowy samochód elektryczny, lub mówiąc inaczej hybryda wodorowa). Dotyczy to również polskiego producenta autobusów Solaris. Podczas gdy krótka wersja Urbino 12 Hydrogen już istnieje, a na całym świecie jeździ około 100 egzemplarzy, od połowy przyszłego roku do produkcji wejdzie również 18-metrowa wersja przegubowa Urbino 18 Hydrogen. Solaris należy zatem do tych, którzy mają zaufanie do wodoru i uważają go za realną alternatywę.

Po udanych testach wodorowego autobusu Urbino 12 Hydrogen, Solaris wprowadza na drogi 18-metrowę wersję przegubową Urbino 18 Hydrogen.

Urbino 18 Hydrogen wykorzystuje pojedynczy silnik trakcyjny 240kW TSA TMF35-44-4 lub oś portalową ZF AVE130 z dwoma silnikami elektrycznymi 125kW. Ogniwo paliwowe nie zawsze jest w stanie zapewnić wystarczającą moc dla silnika elektrycznego (przy przyspieszaniu wymagana moc może przekraczać 100kW), dlatego też w autobusie znajduje się akumulator litowy o pojemności 60kWh, który może dostarczyć zastrzyk niezbędnej energii elektrycznej, gdy moc ogniwa paliwowego jest niewystarczająca. Bateria czerpie natomiast energię np. z odzysku ciepła.

Autobus przewozi na dachu łącznie 8 zbiorników wodorowych, które łącznie mieszczą 51,2 kg wodoru, co powinno wystarczyć na przejechanie 350 km na jednym tankowaniu. Zużycie wynosi w takim razie 14,6 kg/100 km. Napełnienie całego zbiornika zajmuje około 20 minut. Przypomnijmy, że wariant bateryjny może mieć np. akumulator o pojemności 553 kWh i zasięg co najmniej 200 km na jednym ładowaniu (dotyczy to złych warunków pogodowych). Jeśli chodzi o klimatyzację i ogrzewanie, to w standardzie zastosowano system pomp ciepła.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Polski Solaris wierzy w wodór i prezentuje autobus Urbino 18 Hydrogen z ogniwami wodorowymi

 0