Rosja planuje zbudować 1000 samolotów do 2030 roku bez Airbusa i Boeinga. Tylko lokalne części

Rosja planuje zbudować 1000 samolotów do 2030 roku bez Airbusa i Boeinga. Tylko lokalne części

Rosyjski przemysł lotniczy został również dotknięty sankcjami, w związku z czym kraj ten zdecydował się pracować samodzielnie i wyprodukować 1000 samolotów przed końcem dekady. Moskwa chce uniezależnić się od zagranicznych producentów samolotów, takich jak Airbus i Boeing.

W następstwie rosyjskiej agresji na Ukrainie, kraje zachodnie odpowiedziały wprowadzeniem twardych sankcji, które miały skutecznie zabić przemysł lotniczy w Rosji, która jest postrzegana jako jeden z największych graczy w przemyśle lotniczym. Kraj jest jednak zdominowany przez duopol Airbus i Boeing, którzy mają 95 procent udziału w tamtejszym rynku. Niedługo po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę, Rosja pospiesznie uchwaliła przepisy, które pozwalają na utrzymanie samolotu w powietrzu tylko po uzyskaniu lokalnych certyfikatów zdatności do lotu. W miarę przedłużania się całej sytuacji, same certyfikaty nie wystarczą, a brak części zamiennych i nowych maszyn wymusza opracowanie nowego planu.

Nałożone na Rosję sankcje wpływają również na przemysł lotniczy. Moskwa ogłosiła, że poradzi sobie bez Airbusa i Boeinga, którzy kontrolują 95% tamtejszego rynku i samodzielnie sprosta potrzebom kraju.

Po założeniu w 2007 roku korporacji Rostec  (Państwowa Korporacja Wspomagania Rozwoju, Produkcji i Eksportu Produktów Przemysłowych Zaawansowanych Technologii Rostec), przemysł lotniczy w Rosji znacznie odżył. Teraz jedyny rosyjski producent samolotów cywilnych postanowił, że zaspokoi wszystkie potrzeby branży, a z floty rosyjskich linii lotniczych wypadną samoloty produkcji zagranicznej.

W odpowiedziach przesłanych do agencji Reuters, korporacja stwierdziła, że nie widzi w przyszłości dostaw samolotów Airbusa i Boeinga do Rosji i rozpoczęła podróż w kierunku budowy nowych samolotów z części produkowanych lokalnie. Rostec rozpocznie ten proces od zastąpienia importowanych części, takich jak silniki Pratt & Whitney w samolotach średniego zasięgu MS-21. Będzie także produkował 20 nowych odrzutowców Superjet-new od 2024 roku. Od teraz do 2030 roku Rostec planuje wyprodukować 142 Superjet New, 270 MS-21, 70 turbośmigłowych Ił-114, 70 średniodystansowych samolotów Tu-214, a także 12 szerokokadłubowych odrzutowców Ił-96.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Rosja planuje zbudować 1000 samolotów do 2030 roku bez Airbusa i Boeinga. Tylko lokalne części

 0