SDK dla ray tracingu w Vulkan już dostępne. Spodziewajcie się więcej gier ze śledzeniem promieni

SDK dla ray tracingu w Vulkan już dostępne. Spodziewajcie się więcej gier ze śledzeniem promieni

Technologia ray tracingu na PC doczeka się kolejnego przełomowego momentu, ponieważ grupa Khronos właśnie poinformowała, że LunarG opublikowało już narzędzia deweloperskie Vulkan SDK ze wsparciem dla śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że deweloperzy mogą już z nich skorzystać w swoich grach i aplikacjach, bazując na tym otwartym standardzie graficznym. Oczywiście gracze wciąż potrzebować będą relatywnie mocnych i nowych kart graficznych z serii NVIDIA GeForce RTX oraz AMD Radeon RX 6000, ale w zamian mogą spodziewać się częstszej i powszechniejszej implementacji ray tracingu w grach. 

Grupa Khronos właśnie poinformowała, że LunarG opublikowało już narzędzia deweloperskie Vulkan SDK ze wsparciem dla ray tracingu.

Grupa Khronos pracowała nad finalizacją rozszerzenia ray tracing dla API Vulkan przez ostatni miesiąc. W listopadzie dokonano w temacie dużego postępu i ogłoszono finalną specyfikację, ale dopiero teraz rozszerzenie to jest w pełni gotowe i dostępne dla deweloperów. Podobnie jak DirectX Raytracing (DXR), Vulkan Ray Tracing może być wykorzystane z GPU każdego producenta, który wspiera technologię śledzenia promieni. Co prawda, wcześniej NVIDIA opracowała własną wersję rozszerzenia ray tracing dla Vulkana, co wykorzystano w grze Quake II RTX, ale teraz kiedy API zostało ukończone, tytuł ten może działać także na kartach graficznych AMD. Nie jest to może najlpeszy przykład ray tracingu w grach, ale pokazuje, że technologia ta się otwiera i wkrótce może stać się powszechnie stosowana na PC. 

Jeśli zaś chodzi o API Vulkan, to jest ono dość szeroko wspierane w branży (może nie tak bardzo jak DirectX od Microsoftu, ale sukcesywnie zyskuje na popularności), a dzięki wprowadzeniu implementacji ray tracingu, oczekiwać można sporej ilości nowych gier z tą technologią w najbliższej przyszłości. Większa konkurencja na rynku praktycznie zawsze oznacza korzyści dla konsumentów i nowe rozszerzenie dla Vulkan zapewne zachęci deweloperów do wsparcia śledzenia promieni. Oczywiście największą przeszkodą pozostaje tu fakt, że relatywnie niewielu graczy posiada kartę graficzną, która rzeczywiście pozwala na realne wykorzystanie ray tracingu w grach, ale to także powinno sukcesywnie się polepszać.  

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: SDK dla ray tracingu w Vulkan już dostępne. Spodziewajcie się więcej gier ze śledzeniem promieni

 0