Volvo EX90: początek nowej elektrycznej ery dla Volvo Cars. Akumulator 111 kWh, lidar i Nvidia Drive

Volvo EX90: początek nowej elektrycznej ery dla Volvo Cars. Akumulator 111 kWh, lidar i Nvidia Drive

Volvo zaprezentowało nowy elektryczny SUV EX90. Nowość może pochwalić się dużą baterią 111 kWh i przyzwoitym zasięgiem, ma również lidar i zaawansowanych asystentów jazdy, w tym ocenę uwagi kierowcy. 

Firma Volvo pokazała swój nowy elektryczny SUV EX90. Nowość będzie dostępna z maksymalnie 7 miejscami siedzącymi i reklamowana jest jako pierwszy samochód marki, który rozpocznie elektryczną transformację Volvo. Począwszy od tego samochodu, producent chce co roku wprowadzać nowy EV, a od 2030 r. chce produkować wyłącznie samochody elektryczne. Firma planuje również od 2040 r. produkcję neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla. W przypadku EX90 ma to obowiązywać od początku produkcji zarówno w fabryce amerykańskiej (2023 r.), jak i chińskiej (2024 r.).

Elektryczny SUV EX90 to pierwszy krok do całkowitej rezygnacji Volvo z silników spalinowych. Firma chcę do 2030 roku produkować wyłącznie EV.

Znajdziemy tu kilka kamer, radarów i lidar, który pochodzi z firmy Luminar i ma widoczność 250 metrów. Dzięki temu systemowi, z którego zrezygnowała Tesla, samochód będzie mógł rozpoznać, co jest przed nim, poinformować o tym, a w razie potrzeby także interweniować i omijać ewentualne przeszkody. Kamery znajdują się również wewnątrz samochodu i monitoruje stan kierowcy, tj. czy jest rozkojarzony, śpiący, czy koncentruje się na drodze. Wnętrze jest również monitorowane przez radary, które np. nie pozwalają na zablokowanie auta w przypadku wykrycia w nim osoby lub zwierzęcia. System informacyjno-rozrywkowy i autonomiczne funkcje są obsługiwane przez platformy Snapdragon Cockpit, a część obliczeniową obsługuje również Nvidia Drive AI. Nie trzeba dodawać, że obsługiwane są również aktualizacje bezprzewodowe.

Podobnie jak w przypadku Tesli, również w tym aucie będzie można grać w gry. System korzysta z możliwości wizualizacji Unreal Engine, narzędzia 3D opracowanego przez Epic Games, jednocześnie zapewniając mod wystarczającą do uruchamiania niektórych tytułów. Samochód wyposażony jest w duży ekran 14,5”, obsługuje aplikacje Google w tym asystenta, mapy czy Google Play i oczywiście Apple CarPlay. Jest też połączenie danych przez 5G. W standardzie kluczykiem do auta będzie telefon komórkowy, co umożliwi również automatyczne ustawienia samochodu w zależności od tego, kto go odblokuje. Za nagłośnienie odpowiada system audio firmy Bowers & Wilkins, zgodny z Dolby Atmos.

Volvo EX90 jest wyposażone w duży akumulator 111 kWh firmy CATL. Nowość będzie dostępna w dwóch wariantach Twin Motor (EV) i Twin Motor Performance (EE). Pierwszy zaoferuje moc 300 kW i moment obrotowy 770 Nm. Od 0 do 100 km/h ma przyspieszać w 5,9 sekundy, a maksymalna prędkość jest ograniczona do tradycyjnych 180 km/h. Zasięg to 600 km według europejskiego standardu WLTP i 650 km według chińskiego CTLC.

Wariant Performance zwiększa moc maksymalną do 380 kW, a moment obrotowy nawet do 910 Nm. Przyspieszenie zostaje skrócone do 4,9 sekundy, maksymalna prędkość pozostaje na poziomie 180 km/h. Zasięg zostanie skrócony tylko nieznacznie do 590 km (chiński pozostaje bez zmian). Obie wersje obsługują ładowanie maks. 250 kW, co oznacza ładowanie od 10 do 80% w 30 minut. Obsługuje dwukierunkowe ładowanie, dzięki czemu samochód może stać się gigantycznym power bankiem.

To zdecydowanie nie jest mały samochód, ma 5037 mm długości, 1964 mm szerokości i 1747 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2985 mm, a prześwit od 205 do 215 mm w zależności od wersji zawieszenia (dostępne również pneumatyczne). Samochód może brodzić do głębokości 450 mm. Duże gabaryty i duży akumulator mają oczywiście negatywny wpływ na wagę, która wynosi aż 2818 kg (łącznie z kierowcą). Masa użytkowa wynosi 562 kg (z kierowcą 637 kg). Ciekawie wygląda aerodynamika o współczynniku 0,29, która jest jedną z najlepszych w kategorii, choć nie rekordową.

Przedni bagażnik ma pojemność 34-37 litrów, tylny bagażnik ma do wysokości okien 310 litrów przy 3 rzędach siedzeń, 655 litrów przy 2 rzędach i 1040 litrów po złożeniu. Aż do dachu ma 1915 litrów. Do produkcji wykorzystano 15% stali z recyklingu, 25% aluminium z recyklingu oraz 48 kg tworzyw sztucznych i biomateriałów z recyklingu. Auto do sprzedaży trafi jednak dopiero na przełomie 2023/2024. Cena wersji podstawowej została ustalona na 105 550 EUR, a Performance na 110 650 EUR.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Volvo EX90: początek nowej elektrycznej ery dla Volvo Cars. Akumulator 111 kWh, lidar i Nvidia Drive

 0