Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Wybór karty graficznej do gry w 4K

Jeżeli chodzi o karty graficzne, to na chwilę obecną, ograniczając się do nowych produktów, a więc eliminując egzemplarze używane, jedynym rozsądnym wyborem są akceleratory z niedawno wprowadzonej rodziny NVIDIA Turing. Najwydajniejsze modele generacji Pascal, czyli GeForce GTX 1080 oraz GTX 1080 Ti, są już w zasadzie niedostępne w sklepach, a ponadto wszystko wskazuje na to, że już niedługo podobny los może spotkać tańsze GTX 1070 oraz GTX 1070 Ti, z uwagi na świeżo wprowadzony układ GeForce RTX 2060. Teoretycznie na rynku mamy też karty graficzne od czerwonej konkurencji, ale w praktyce trudno je nazwać alternatywą w wyższym segmencie wydajnościowym. Być może po wprowadzeniu nowych produktów, wyprodukowanych w procesie technologicznym 7 nm, sytuacja ulegnie odmianie, ale na chwilę obecną są bardzo nieefektywne, cechując się dużo większym zapotrzebowaniem na energię elektryczną, a ponadto w dobrej cenie można znaleźć tylko konstrukcje z niebyt efektywnym systemem chłodzenia, który nie radzi sobie z dużą ilością wydzielanego ciepła, oraz raczej w niezbyt popularnych sklepach, gdzie z ewentualną realizacją gwarancji może być różnie.

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Turingowe nowości

Wracając do rodziny Turing, warto dodać, że jej istotną cechą jest wsparcie ciekawej techniki, która może pomóc, jeżeli celujemy w rozgrywkę w 4K. Oczywiście nie mam na myśli śledzenia promieni (ang. ray-tracing), gdyż w tym przypadku chodzi o poprawę jakości oprawy kosztem spadku (czasem znacznego) wydajności, lecz DLSS (ang. Deep Learning Super-Sampling), czyli nową metodę wygładzania krawędzi. Słowo klucz w przypadku DLSS to rendering w rozdzielczości niższej niż zadana i późniejsze przeskalowanie obrazu do docelowych parametrów. Przy czym rozwiązanie to bazuje na sztucznej inteligencji, toteż jego implementacja wymaga stworzenia specjalnego profilu dla konkretnej produkcji, poprzez wytrenowanie sieci neuronowej po jej kątem. W teorii ma to zapewnić jakość porównywalną z rozdzielczością natywną i szybkim wygładzaniem krawędzi typu TAA, przy dodatkowym wzroście wydajności. Jednak od razu muszę zaznaczyć, że DLSS nie jest panaceum na problemy ze zbyt niską liczbą FPS-ów, gdyż praktyka - jak to praktyka - rządzi się swoimi prawami. Póki co DLSS mamy okazję obserwować tylko w Final Fantasy XV, gdzie jednak powoduje rozmycie części szczegółów i potrafi wprowadzać artefakty na wyświetlaczach o wysokiej częstotliwości odświeżania. Bardzo dużo zależeć będzie więc od konkretnej gry, ale niewątpliwie technika ta ma duży potencjał i warto obserwować jej rozwój. No i oczywiście mieć nadzieję, że wreszcie zacznie się pojawiać w większej liczbie produkcji, bo póki co jest z tym krucho.

NVIDIA GeForce RTX 2060

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Podstawowy model generacji Turing bazuje na rdzeniu TU106, wyprodukowanym w procesie technologicznym 12 nm FinFET. Jądro krzemowe składa się z 10,8 mld tranzystorów i zajmuje powierzchnię 445 mm2. Fizycznie TU106 posiada 36 bloków SM (ang. streaming multiprocessor), jednak w tym przypadku aktywnych jest ich tylko 30, co przekłada się na 1920 jednostek cieniujących, 120 teksturujących, 30 rdzeni RT oraz 240 Tensorów. Poza tym mamy 48 ROP-ów (wyłączone 16 sztuk), a także szynę pamięci o szerokości 192 bitów. Wszystkie karty graficzne bazujące na GeForce RTX 2060 wyposażone są w 6 GB VRAM typu GDDR6, zaś referencyjne zegary bazowy/Boost wynoszą 1365/1680 MHz, podczas gdy taktowanie pamięci 1750 MHz (przepustowość 336 GB/s). Natomiast współczynnik TDP to 160 W. Wydajność GeForce RTX 2060 jest nieco wyższa od starszego modelu GTX 1070, mniej więcej na poziomie GTX 1070 Ti. To z kolei sprawia, że przy cenach zaczynających się od ~1600 zł jest to najbardziej opłacalny przedstawiciel rodziny Turing.

Lista kart graficznych GeForce RTX 2060 przetestowanych na łamach ITHardware:

NVIDIA GeForce RTX 2070

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Omawiane GPU wykorzystuje to samo jądro krzemowe TU106 co tańszy wariant. W tym przypadku rdzeń jest jednak w pełni odblokowany, tak więc mamy 36 bloków SM, które łącznie zawierają 144 jednostki teksturujące, 2304 cieniujące, 36 rdzeni RT oraz 288 sztuk Tensorów. Nietknięte pozostały także ROP-y oraz szyna pamięci, toteż GeForce RTX 2070 może pochwalić się wartościami wymienionych parametrów odpowiednio 64 oraz 256-bit. Pojemność VRAM wynosi w tym przypadku 8 GB, zaś wykorzystane kości to GDDR6. Referencyjne parametry NVIDII przewidują zegary bazowy/Boost w wysokości 1410/1620 MHz, a także taktowanie RAM niezmiennie na poziomie 1750 MHz (448 GB/s). Wszystko przy współczynniku TDP 175 W oraz wydajności nieznacznie wyższej od GTX 1080.

Lista kart graficznych GeForce RTX 2070 przetestowanych na łamach ITHardware:

NVIDIA GeForce RTX 2080

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

W tym momencie zaczynamy już wchodzić w wyższe kategorie wagowe, stąd zmiana jądra krzemowego na TU104. Podobnie jak TU106, jest ono wyprodukowane w procesie technologicznym 12 nm FinFET i składa się 13,6 mld tranzystorów, przy powierzchni 545 mm2. Więcej jest też bloków SM, tym razem 46. Oznacza to, że TU104 składa się z 2944 jednostek cieniujących, 184 teksturujących, 46 rdzeni RT oraz 368 Tensorów. Mamy też 64 ROP-y oraz szynę pamięci szerokości 256 bitów. Wykorzystane kości to GDDR6 o pojemności 8 GB, pracujące z zegarem 1750 MHz (przepustowość 448 GB/s), podczas gdy taktowania bazowe/Boost przewidziane przez NVIDIĘ to 1515/1710 MHz. GeForce RTX 2080 zapewnia osiągi zbliżone do GTX 1080 Ti, przy współczynniku TDP określonym na poziomie 215 W.

Lista kart graficznych GeForce RTX 2080 przetestowanych na łamach ITHardware:

NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Ostatni z zaprezentowanych produktów to najwydajniejszy przedstawiciel serii GeForce RTX, bazujący na potężnym rdzeniu TU102. Tak samo jak wszystkie pozostałe, został wyprodukowany w procesie technologicznym 12 nm FinFET i od razu trzeba zaznaczyć, że jest to prawdziwy gigant, gdyż mowa o powierzchni 754 mm2 oraz liczbie tranzystorów wynoszącej 18,6 mld. Liczba aktywnych bloków SM wynosi aż 68, co przekłada się na 272 jednostki teksturujące, 4352 cieniujące, 68 rdzeni RT oraz 544 Tensory. Poza tym TU102 może pochwalić się 88 ROP-ami oraz 352-bitową szyną pamięci (11 GB VRAM na kościach GDDR6). Przy czym warto dodać, że i tak nie jest to w pełni odblokowany wariant, gdyż fizycznie układ posiada 96 ROP-ów oraz 72 sztuki SM. Fabryczne taktowanie pamięci, według zaleceń NVIDII, wynosi 1750 MHz, co przekłada się na 616 GB/s dostępnego pasma, podczas gdy referencyjne zegary bazowy/Boost to 1350/1545 MHz. Wszystko przy TDP na poziomie 250 W oraz osiągach wyższych od RTX 2080 o około 30% (w rozdzielczości 4K).

Lista kart graficznych GeForce RTX 2080 Ti przetestowanych na łamach ITHardware:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

 0