Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

Test kart graficznych w 4K: platforma testowa oraz metodologia

Wszystkie testy zostały przeprowadzone na platformie z aktualnym Windows 10 64-bit April 2018 Update (1803), podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek posłużył program Fraps w wersji 3.5.99 - także w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Dodatkowo rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Przedstawione wyniki są średnią arytmetyczną rezultatów uzyskanych w trzech odrębnych przebiegach. Ponadto, każdy z wykresów jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o ustawieniach szczegółowości grafiki. Wyjaśniając jeszcze kwestię sterowników dla poszczególnych kart graficznych, to w przypadku gier Battlefield V, Far Cry 5 oraz Just Cause 4 były to GeForce Game Ready Driver 417.35 (za wyjątkiem GeForce RTX 2060, wymagających nowszych 417.54). Reguły dotyczące pozostałych produkcji opisuje z kolei poniższa lista:

  • GeForce Game Ready Driver 417.54 dla akceleratorów GeForce RTX 2060,
  • GeForce Game Ready Driver 416.34 dla kart graficznych GeForce RTX 2070,
  • GeForce Game Ready Driver 411.51 dla pozostałych akceleratorów NVIDII.

Z uwagi na ograniczoną pojemność pamięci graficznej niektórych modeli, byłem zmuszony w ich przypadku dokonać redukcji szczegółowości tekstur, według następujących zasad:

  • GeForce RTX 2060: Battlefield V @ High, Rise of the Tomb Raider @ High.

Przypominam, że jest to czynność konieczna, przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, nikt nie będzie grał w niekomfortowych warunkach (przycięcia animacji, spadki FPS), przy jakości tekstur zbyt wysokiej w stosunku do pojemności VRAM. Po drugie, takie ustawienia są wysoce nieprzewidywalne i często skutkują dużą losowością pomiarów, co dyskwalifikuje podejście opierające się na celowym "zapchaniu" pamięci graficznej, niestety bardzo często praktykowane w branżowych testach.

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni/cache: 5,0/4,7 GHz
  • nastawy pamięci: DDR4-3000 MHz CL 15-17-17-35 1T (tRFC @ 390)

Ważne: Serwis ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU oraz VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych, mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!

Platforma testowa

Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne Intel Core i7-8700K @ 5,0 GHz
Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne ASUS PRIME Z370-A
Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne Corsair Vengeance RGB 4x8 GB DDR4-3000 CL15
Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne ADATA SP900 128 GB
Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne Seagate Barracuda 7200.12 1 TB
Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne Enermax Platimax 1350 W
Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne Antec Twelve Hundred V3
Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne Scythe Mugen MAX

Pokaż / Dodaj komentarze do: Granie w 4K na platformie PC - kompendium wiedzy, czyli o tym co ważne

 0