Quake II RTX - test wydajności kart GeForce RTX oraz GeForce GTX

Quake II RTX - test wydajności kart GeForce RTX oraz GeForce GTX

Quake II RTX - test wydajności

Tematem przewodnim dzisiejszego testu będzie wydajność kart graficznych w Quake II RTX, który nieco ponad tydzień temu wreszcie ujrzał światło dzienne. Tak, to ten sam projekt, którym firma NVIDIA od dłuższego czasu karmiła pecetowych graczy, zapowiadając odświeżenie klasycznej gry na niespotykaną wcześniej skalę. Wszystko oczywiście dzięki śledzeniu promieni (ang. ray-tracing), a więc technice, która co prawda nie jest niczym nowym, ale do produkcji branży rozrywkowej weszła dopiero niedawno, za sprawą debiutu akceleratorów z rodziny GeForce RTX. Dotychczas mieliśmy okazję obserwować efekty jej użycia w Battlefield V, gdzie została wykorzystana do generowania odbić, Metro Exodus, w którym to tytule odpowiada za  globalne oświetlenie (ang. Global Illumination) oraz okluzję otoczenia (ang. Ambient Occlusion), a także Shadow of the Tomb Raider, gdzie została zaprzęgnięta na potrzeby tworzenia cieni. Wspomniany Quake II RTX jest jednak zupełnie innym przedsięwzięciem, wszak mamy do czynienia z modyfikacją bardzo już wiekowej gry. Rzeczony projekt bazuje na Q2VKPT autorstwa Christopha Schieda, do spółki z drobniejszymi zapożyczeniami z Quake2MaX, Q2XP oraz Q2Pro, i wykorzystuje ray-tracing na bezprecedensową skalę, generując z jego użyciem wszystkie wymienione wcześniej efekty. Jednocześnie, będąc w pełni precyzyjnym, de facto mamy do czynienia ze śledzeniem ścieżek (ang. path tracing), a więc jeszcze bardziej zaawansowanym i wymagającym obliczeniowo podejściem. Zainteresowanych szczegółową listą zmian odsyłam zaś do tej strony, gdzie znajdziecie wszystkie informacje.

Quake II RTX to odświeżona wersja kultowej strzelanki, wykorzystująca ray-tracing. Przekonajmy się, jak radzą sobie z nią akceleratory GeForce RTX oraz GeForce GTX.

Quake II RTX - test wydajności kart GeForce RTX oraz GeForce GTX

 Radeon RX Vega 56 vs GeForce RTX 2060 - test po podkręceniu kart

Zasady przeprowadzania testu

Jak zapewne dobrze pamiętacie, początkowo ray-tracing dostępny był wyłącznie dla posiadaczy kart graficznych reprezentujących serię GeForce RTX, jednak mniej więcej dwa miesiące temu NVIDIA postanowiła rozszerzyć listę wspieranych GPU, dopisując do niej niektóre akceleratory GeForce GTX, bazujące na najnowszej architekturze Turing oraz starszej Pascal. Artykuł poświęcony sterownikom GeForce Game Ready 425.31, bo o nich w tym momencie mowa, dokładnie omawia różnice wydajnościowe między tymi dwiema rodzinami, a także tłumaczy, skąd się one biorą, tak więc gorąco zachęcam do jego lektury, jeżeli tego jeszcze nie zrobiliście. Wracając natomiast do Quake II RTX, w związku z przytoczonym faktem w testach brały udział zarówno karty GeForce RTX, jak i GeForce GTX. Pomiary były przeprowadzane na mapie Comm Center, w rozdzielczościach 1080p (Full HD), 1440p oraz 2160p (4K). Oprócz manipulacji liczbą pikseli, zdecydowałem się również na trzy ustawienia jakości globalnego oświetlenia: wysokie, średnie oraz niskie. Pozostałe efekty były przez cały czas włączone, jako że ich wpływ na osiągi nie jest zbyt duży. Podobnie było w przypadku odszumiania obrazu, które co prawda już zabiera trochę wydajności, ale granie bez niego jest w zasadzie niemożliwe. Jeżeli nie wierzycie na słowo, to zajrzyjcie na stronę ze zrzutami ekranu, gdzie przekonacie się o tym naocznie, a także porównacie różne poziomy ustawień graficznych. Tyle tytułem wstępu, czas przejść do części praktycznej.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Quake II RTX - test wydajności kart GeForce RTX oraz GeForce GTX

 0