Wydajność procesorów AMD oraz Intel we współpracy z kartami GeForce i Radeon - test porównawczy

Wydajność procesorów AMD oraz Intel we współpracy z kartami GeForce i Radeon - test porównawczy

Sterowniki kart GeForce i Radeon a wydajność CPU - test

Od naszego ostatniego tekstu poświęconego osiągom procesorów we współpracy z kartami graficznymi z obozów czerwonego i zielonego zdążyło upłynąć już sporo czasu, bo przeszło trzy lata. Postanowiliśmy więc przygotować nowy test poświęcony tej kwestii, w którym sprawdzimy, jak obecnie wygląda wydajność CPU od AMD oraz Intela w połączeniu z GPU z linii GeForce i Radeon. Wszak mowa o zagadnieniu, które zmienia się praktycznie cały czas czas, m.in. ze względu na fakt, że nowe gry coraz rzadziej korzystają ze starszego API DirectX 11, zamiast niego najczęściej bazując na DirectX 12 czy Vulkanie, a to z punktu widzenia osiągów procesora ma istotne znaczenie. Poza tym konkurujące obozy cały czas wydają nowe wersje sterowników, które również mają wpływ na to, ile FPS jest w stanie wygenerować jednostka centralna. Dzieje się tak dlatego, że oprogramowanie producenta GPU może przetwarzać zapytania API (ang. API calls) szybciej lub wolniej, co określamy jako tzw. narzut, a także lepiej lub gorzej radzić sobie z wielowątkowością, co ma tym większe znaczenie, im więcej rdzeni ma posiadany CPU. Gwoli przypomnienia, trzy lata temu liderem w omawianym temacie była NVIDIA, aczkolwiek AMD zauważalnie skracało dystans do rywala (odsyłam do zalinkowanego niżej artykułu). Pojedynek zapowiada się zatem bardzo ciekawie i niebawem dowiecie się, która firma wyjdzie z niego zwycięsko.

W dzisiejszym teście porównamy wydajność CPU od AMD oraz Intela w połączeniu z kartami GeForce i Radeon. Sprawdźmy, która firma tworzy lepsze sterowniki.

Wydajność procesorów AMD oraz Intel we współpracy z kartami GeForce i Radeon - test porównawczy

 Narzut sterowników AMD/NVIDIA dawniej i dziś - test porównawczy

Kilka słów na temat warunków testu

Zaczynając od gier biorących udział w teście, punktem wyjściowym była aktualna procedura testowa procesorów, w skład której wchodzi 11 tytułów, spośród których sześć bazuje na API DirectX 12, cztery wykorzystują starsze DirectX 11, a rodzynek CS: GO oparty jest o DirectX 9. Dodatkowo do tej ostatniej produkcji dołączyła League of Legends, czyli kolejna bardzo popularna gra e-sportowa. Jeżeli zaś chodzi o wykorzystany sprzęt, w temacie CPU postawiłem na trzy modele: AMD Ryzen 5 3600X oraz Intel Core i3-10100F i Core i9-10900K. Taka różnorodność ma na celu sprawdzenia, czy pojawią się istotne różnice w zachowaniu sterowników w zależności od architektury procesora i liczby rdzeni, który to aspekt dotyczy duetu z obozu niebieskiego (cztery rdzenie vs dziesięć rdzeni). Z kolei karty graficzne to ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT oraz KFA2 GeForce RTX 3080 SG, a więc wydajne konstrukcje, które nie będą stanowić tzw. wąskiego gardła (ang. bottleneck), potencjalnie ograniczającego osiągi procesorów. Kwestia ta jest bardzo istotna, jako że celem artykułu było porównanie stricte wydajności CPU, a nie przykładowo sprawdzenie, jak mocną jednostkę centralną trzeba posiadać, by użytkowane GPU nie było przez nią ograniczane, tudzież jakie rezultaty osiągają poszczególne układy graficzne (takie testy odnajdziecie w dziale kart graficznych, np. tutaj). Tyle tytułem wstępu, przejdźmy zatem do uzyskanych wyników.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Wydajność procesorów AMD oraz Intel we współpracy z kartami GeForce i Radeon - test porównawczy

 0