Podczas prestiżowego Shanghai Auto Show, największy producent baterii na świecie, CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited), zaprezentował trzy innowacje, które mogą na nowo zdefiniować przyszłość pojazdów elektrycznych. Kluczowe osiągnięcie? Przełomowy akumulator „Freevoy Dual-Power”, zapewniający niesamowity zasięg nawet do 932 mil (ok. 1500 km) na jednym ładowaniu.
Nowatorska bateria Freevoy to nie tylko kwestia wydłużonego zasięgu, ale całkowite przedefiniowanie sposobu, w jaki działają baterie w pojazdach elektrycznych. Dzięki zastosowaniu dwóch oddzielnych pakietów zasilania – tzw. „niezależnych stref energetycznych” – kierowcy mogą korzystać z jednej części baterii podczas codziennych dojazdów, a drugą uruchamiać tylko podczas dłuższych podróży.
„To fundamentalna zmiana w podejściu do ograniczeń zasięgu. Witamy w erze wielu źródeł mocy” – powiedział Gao Huan, CTO CATL.
CATL nie zatrzymał się na jednym przełomie. Firma zaprezentowała również nową generację baterii Shenxing, która pozwala na naładowanie pojazdu do 323 mil (ok. 520 km) w zaledwie 5 minut! To znaczący skok względem poprzedniej wersji, oferującej 250 mil w 10 minut. Nowa Shenxing ma trafić do ponad 67 modeli pojazdów elektrycznych już w tym roku i została zaprojektowana do działania w niskich temperaturach – nawet do -10°C.
„Praktycznie eliminujemy frustrację związaną z czekaniem przy ładowarce” – ogłosił CATL.
Warto dodać, że takie możliwości wymagają jednak odpowiedniej infrastruktury — ładowarek o mocy sięgającej megawatów, które wciąż są rzadkością.
Koniec ery litu? CATL wprowadza baterię sodowo-jonową
Trzecim ogłoszeniem CATL, które wywołało poruszenie w branży, była bateria Naxtra – pierwsza na świecie masowo produkowana bateria sodowo-jonowa. Nowa technologia eliminuje zależność od litu, jednego z najdroższych i najbardziej kontrowersyjnych pierwiastków w przemyśle baterii. Zamiast tego, CATL stawia na sód – pierwiastek o ogromnych światowych zasobach, co może dramatycznie obniżyć koszty i zwiększyć bezpieczeństwo produkcji.
„Sód ma naturalne właściwości bezpieczeństwa i szeroką dostępność, co daje naszej technologii ogromny potencjał stabilizacji rynku” – twierdzi producent.
Masowa produkcja baterii Naxtra ma ruszyć już w grudniu, co oznacza, że 2026 może być rokiem prawdziwej rewolucji w elektromobilności. Pomimo przełomowych ogłoszeń, CATL może jednak napotkać trudności w ekspansji na rynku amerykańskim. Wysokie cła oraz polityczna nieufność wobec chińskich firm technologicznych (Administracja Bidena określiła CATL jako „chińską firmę wojskową”) mogą opóźnić wdrożenie nowych technologii za oceanem.

Pokaż / Dodaj komentarze do: 1500 km zasięgu i ładowanie w 5 minut, chińska bateria zmieni rynek EV