Technologia śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, zwana ray-tracigiem, promowana jest przez NVIDIĘ jako jeden z największych przełomów graficznych w grach wideo. Pomimo że pierwsze karty graficzne obsługujące tę technikę dostępne są na rynku od blisko trzech miesięcy, to jednak na razie doczekaliśmy się zaledwie jednej gry, która ją wspiera i jest to oczywiście Battlefield V. Z oczywistych względów gra ta robi także za swoisty benchmark wpływu ray-tracingu na wydajność (ostatnio doczekała się nawet nowego patcha, który znacząco poprawia osiągi przy włączonym ray-tracingu), ale już wkrótce testerzy doczekają się nowego narzędzia, dzięki któremu będą mogli sprawdzać, jak dane karty graficzne radzą sobie ze śledzeniem promieni. Mowa tu o nowym benchmarku od UL Benchmarks, czyli 3DMark Port Royal.
3DMark Port Royal będzie pierwszym na świecie pecetowym benchmarkiem testującym wydajność techniki śledzenia promieni w czasie rzeczywistym.
Będzie to pierwszy na świecie pecetowy benchmark testujący wydajność śledzenia promieni w czasie rzeczywistym i w tym celu UL (dawniej Futuremark) wykorzystało API DirectX Raytracing (DXR) od Microsoftu, które pozwala na dostarczenie wysokiej jakości ray-tracingu, która niemożliwa byłaby w przypadku standardowej rasteryzacji sprzętowej, przynajmniej na przyzwoitym poziomie wydajności. Test wykorzystywać będzie napędzane DXR refleksy, cienie i inne techniki oraz efekty dostępne w ramach śledzenia promieni, a całość sprawdzana będzie w czasie rzeczywistym w rozdzielczości 1440p (4K ewidentnie nie jest jeszcze gotowe na ray-tracing). UL podkreśla, że przy opracowywaniu tego narzędzia współpracowało z AMD, Intelem, NVIDIĄ i innymi firmami technologicznymi, a bardzo bliską kooperację nawiązano z Microsoftem, ze względu na wykorzystanie DXR.
Ray-tracing jak na razie dostępny jest tylko na czterech kartach graficznych NVIDII (GeForce RTX 2070, 2080 i 2080 Ti oraz TITAN RTX), ale UL Benchmarks ma nadzieję, że więcej modeli doczeka się wsparcia tej technologii w 2019 roku. 3DMark Port Royal udostępniony zostanie 8 stycznia i będzie płatnym benchmarkiem. Można będzie go nabyć w ramach upgrade’u pakietu 3DMark za 2,99 USD lub też kupując 3DMark Advanced Edition za 29,99 USD (na Steam lub w internetowym sklepie UL Benchmarks). Powyższe wideo prezentuje benchmark w akcji i można tu zaobserwować precyzyjnie odbijające się światło, refleksy generowane w czasie rzeczywistym i cienie korzystające ze śledzenia promieni. My mamy jednak nadzieję, że więcej gier zacznie obsługiwać tę technologię, ponieważ na chwilę obecną wygląda to bardzo słabo i wiele produkcji, które zapowiadane były jako wspierające RTX, wciąż nie ma nawet wyznaczonej daty aktualizacji z ray-tracingiem (patrz Shadow of the Tomb Raider).
Pokaż / Dodaj komentarze do: 3DMark Port Royal - pierwszy benchmark do testowania ray-tracingu