90% osób, które chcą nabyć Nintendo Switch to mężczyźni

90% osób, które chcą nabyć Nintendo Switch to mężczyźni

Niedawno Entertainment Software Association opublikowało wyniki badań na temat demografii gier wideo. Wyniki sugerowały zbliżony podział graczy ze względu na płeć. Ostatnio Nintendo podało jednak informacje dotyczące płci i wieku posiadaczy Switch ze Stanów Zjednoczonych i znacznie odbiegały one od danych ESA.

Firma Nintendo wysłała drogą mailową kwestionariusz do około 800 tys. nabywców konsol Switch. Odpowiedź zwrotną udzieliło około 3,5% ankietowanych, co przekłada się na próbę złożoną z około 28 tys. respondentów. Ze statystyk wynika, że 90% osób chętnych na nabycie najnowszego sprzętu Nintendo jest płci męskiej, a zaledwie 10% to kobiety. Najliczniejszą grupę użytkowników gadżetu stanowią osoby w wieku 25-34 lat (46%), a następnie ludzie w przedziale 19-24 lat (23%). Z kolei najmniej Switchów znajduje się w posiadaniu osób poniżej 12 i powyżej 45 roku życia - po 2%. Jest to dosyć zastanawiające zważywszy na powszechne przekonanie, że Nintendo tworzy gry dla dzieci. Z drugiej strony, zważywszy na fakt, że Nintendo Wii, DS i 3DS były popularne wśród żeńskich odbiorców, jest to także dość zaskakujący zwrot, bo Switch jest konsolą także przenośną (niezupełnie w tej samej kategorii, co DS i 3DS, ale jednak). W 2009 roku na 11,7 mln zadeklarowanych (konsolowych) graczy-kobiet w Stanach Zjednoczonych aż 9 mln z nich wybrało Wii jako swoją główną konsolę (przy 33,3 mln grających na konsolach mężczyzn). W styczniu 2012 ówczesny prezes Nintendo Satoru Iwata wyjawił z kolei, że stosunek liczby mężczyzn do kobiet grających na 3DS wynosi 60-40. Trudno miarodajnie porównać ze sobą powyższe dane (inna metodologia i próbkowanie), ale niemniej jednak dają one do myślenia.

Pochodzące od Nintendo dane dotyczące płci i wieku osób najbardziej zainteresowanych zakupem Nintendo Switch

Z drugiej strony najnowsze wyniki pokrywają się także z danymi demograficznymi kupujących gry za pośrednictwem Nintendo eShop na WiiU z 2014, gdzie proporcja mężczyzn do kobiet wynosiła 93-7. Mimo wszystko, nie należy wyciągać pochopnych wniosków. Jedynym poważnym tytułem startowym na Switcha był The Legend of Zelda: Breath of Wild, najnowsza odsłona gry z serii, która liczy sobie już 30 lat i posiada kultowy status wśród wielu, którzy wychowywali się na produktach Nintendo (a kiedyś gry wideo były domeną przeważająco męską). Być może z biegiem czasu i wydaniem większej ilości różnorodnych gier, statystyka ta ulegnie zmianie. Zresztą firma Nintendo, jeszcze przed premierą Switch, nie ukrywała, że chciałaby odzyskać znaczną część growej populacji z czasów Wii, a więc także i kobiet. Jedno jest jednak pewne: manipulacja metodologią przez takie stowarzyszenia jak ESA kreuje fałszywy obraz demograficzny branży, a przez to nierealistyczne oczekiwania. Zrównywanie internetowych gier hazardowych z konsolowymi produkcjami AAA oraz brak informacji o tym ile statystycznie osoba danej płci spędza czasu przy elektronicznej rozrywce i na jakim urządzeniu zakrzywia skomplikowaną rzeczywistość. Deweloperzy tworząc swoje gry liczą się z potencjalną grupą odbiorców docelowych aby zmaksymalizować zyski. O ile nie ma powodów by podważać fakt, że 41% kobiet gra w gry wideo (raport ESA za rok 2016), to jednak są to diametralnie innego rodzaju gry, niż te, w które statystycznie najczęściej grają mężczyźni. Jeśli jednak nie spojrzy się na to zagadnienie dogłębnie, można się przeliczyć i stworzyć grę z kobiecą bohaterką, która jednak zaliczy klapę finansową, gdyż zalicza się do gatunku, którym kobiety niezbyt się interesują (o co nietrudno przy małych studiach i nowych IP). Często decyzje biznesowe podejmowane są na podstawie suchych danych - warto przypomnieć casus studia Obsidian, które nie otrzymało dodatkowej premii przez to, że Fallout: New Vegas rozminął się z oczekiwaniami wydawców o jeden punkt na Metacritic. Mimo wszystko, sytuacja demograficzna Nintendo Switch na pewno ulegnie zmianie wraz z nadejściem większej liczby różnorodnych gier oraz sezonem świątecznym 2017.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: 90% osób, które chcą nabyć Nintendo Switch to mężczyźni

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł