Amerykańska Agencja ds. Bezpieczeństwa Drogowego (NHTSA) wyraziła swoje poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem w Massachusetts ustawy o dostępie do danych i prawie do naprawy, wzywając do ignorowania nowych przepisów.
Walka o prawo do naprawy trwa w wielu branżach. Początkowe sukcesy są często szybko torpedowane...
W roku 2020 mieszkańcy Massachusetts zdecydowaną większością (75% poparcia) zaakceptowali poprawkę do ustawy dotyczącej prawa do naprawy, która została uchwalona w 2013 roku. Poprawka ta nakłada na producentów samochodów obowiązek udostępnienia części i narzędzi diagnostycznych niezależnym warsztatom samochodowym oraz właścicielom pojazdów. Jej celem jest uwzględnienie rosnącej liczby samochodów wymagających bezprzewodowych narzędzi diagnostycznych. Dzięki tej poprawce właściciele pojazdów oraz niezależni mechanicy będą mieli dostęp do danych pojazdu w celu przeprowadzania napraw oraz telematyki od roku modelowego 2022.
List podpisany przez zastępcę głównego doradcy NHTSA, jest skierowany do głównego doradcy 22 producentów samochodów, w tym Forda, GM, Hyundaia, BMW, Kia, Toyoty i Hondy. Stwierdza, że prawo do naprawy jest sprzeczne z ustawą o bezpieczeństwie.
NHTSA uważa, że ustawa o dostępie do danych umożliwia dostęp do systemu telematycznego pojazdu, który służy do przesyłania poleceń bezprzewodowych, można wykorzystać do manipulacji systemami pojazdu, włączając w to krytyczne funkcje takie jak kierowanie, przyspieszanie, hamowanie, a także wyposażenie, takie jak poduszki powietrzne i elektroniczna kontrola stabilności. Agencja ostrzega, że złośliwe podmioty zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i za granicą mogą wykorzystać ten dostęp do zdalnego przejęcia wielu pojazdów jednocześnie, co może prowadzić do wypadków, obrażeń lub śmierci.
Najwyraźniej ustawy z 75% poparciem społeczności niewiele znaczą...
Producentom pojazdów nie podobało się to prawo, a organizacja Alliance for Automotive Innovation w roku 2021 złożyła pozew przeciwko stanowi Massachusetts, próbując powstrzymać jego wprowadzenie. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) oświadczyła, że popiera producentów samochodów i że poprawka może zwiększyć ryzyko ataków cybernetycznych oraz zagrażać bezpieczeństwu publicznemu.
Portal Vice zauważa, że administracja Bidena wcześniej wielokrotnie podkreślała swoje poparcie dla praw konsumentów, takich jak prawo do naprawy. Federalna Komisja Handlu (FTC) stwierdziła również, że nie ma dowodów na to, że umożliwienie dostępu do naprawy samochodu czyni go mniej bezpiecznym, a z tym wnioskiem zgadzają się eksperci ds. cyberbezpieczeństwa.
Zwolennicy prawa do naprawy twierdzą, że takie postępowanie Agencji działa jedynie na korzyść firm samochodowych i to całkowicie wbrew wyborcom, którzy głosowali za ustawą oraz klientom.
Pokaż / Dodaj komentarze do: USA: Rząd każe firmom samochodowym, ignorować wprowadzone prawo do naprawy