Jest afera z Microsoft 365. Celowo wprowadzono klientów w błąd


Jest afera z Microsoft 365. Celowo wprowadzono klientów w błąd

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) złożyła pozew przeciwko Microsoftowi za celowe wprowadzanie w błąd użytkowników pakietu Microsoft 365 w związku z niedawną podwyżką cen. Sprawa dotyczy 2,7 miliona klientów w Australii, którzy mieli otrzymać niepełne informacje dotyczące dostępnych planów subskrypcyjnych.

Microsoft miał informować użytkowników, że jedynym sposobem na dalsze korzystanie z Microsoft 365 jest zaakceptowanie nowej, wyższej ceny albo całkowita rezygnacja z subskrypcji. Nie wspomniano jednak o trzeciej opcji – planie „Classic”, który oferował te same funkcje po dotychczasowej cenie.

Ukryty plan i manipulacja

ACCC zarzuca Microsoftowi, że firma celowo utrudniła klientom dostęp do informacji o tańszej alternatywie. Plan „Classic” był dostępny wyłącznie dla użytkowników, którzy rozpoczęli proces anulowania subskrypcji. Tylko wtedy system proponował pozostanie przy poprzedniej cenie. Według regulatora, takie działanie jest sprzeczne z zasadami przejrzystości i może stanowić naruszenie australijskiego prawa konsumenckiego.

Rzecznik Microsoftu potwierdził, że spółka analizuje roszczenia i zapewnił o gotowości do współpracy z urzędem. Firma podkreśliła, że zaufanie klientów oraz przejrzystość działań są jej priorytetem, a wszystkie praktyki mają spełniać normy prawne i etyczne.

Głos konsumentów

Według ACCC w ostatnich miesiącach do komisji wpłynęło ponad sto formalnych skarg od użytkowników Microsoft 365. Wielu z nich miało poczucie, że zostało zmuszonych do zaakceptowania droższych planów obejmujących funkcje Copilot, mimo że w rzeczywistości nie byli nimi zainteresowani.

Regulator zaznaczył, że Microsoft w swoich oficjalnych komunikatach – dwóch e-mailach do klientów i wpisie na blogu – nie wspomniał o możliwości skorzystania z planu Classic. ACCC uznała te materiały za potencjalnie wprowadzające w błąd, ponieważ sugerowały, że użytkownik ma tylko dwie opcje: zaakceptować podwyżkę lub zrezygnować z usługi.

Według organu nadzoru takie działanie ograniczyło prawo konsumentów do świadomego wyboru i mogło doprowadzić do nieuczciwego wzbogacenia się Microsoftu kosztem lojalnych użytkowników. Komisja podkreśla, że nie kwestionuje samego prawa firmy do podnoszenia cen, lecz sposób, w jaki informacje o tych zmianach zostały przedstawione.

Nie tylko Australia

Pozew przeciwko Microsoftowi ma znaczenie wykraczające poza Australię. W branży technologicznej coraz częściej mówi się o problemie przejrzystości w modelach subskrypcyjnych. Wielu użytkowników skarży się, że duże firmy stosują ukryte mechanizmy utrudniające rezygnację z usług lub dostęp do tańszych planów.

Przypadek Microsoftu 365 pokazuje, że nawet globalne korporacje muszą liczyć się z lokalnymi regulacjami dotyczącymi ochrony konsumentów. Jeśli australijski sąd uzna winę Microsoftu, może to otworzyć drogę do podobnych postępowań w innych krajach.

Kara może zaboleć

Australijskie prawo przewiduje surowe sankcje finansowe za praktyki uznane za wprowadzające w błąd. ACCC zapowiada, że będzie domagać się kary proporcjonalnej do skali naruszenia. W przypadku firmy o globalnym zasięgu, kara może sięgnąć setek milionów dolarów.

Microsoft, mimo oficjalnych zapewnień o współpracy, nie odpowiedział jeszcze szczegółowo na treść pozwu.

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

Jest afera z Microsoft 365. Celowo wprowadzono klientów w błąd
 0