Głos Lary Croft ukradziony przez sztuczną inteligencję. Aktorka walczy w sądzie

Głos Lary Croft ukradziony przez sztuczną inteligencję. Aktorka walczy w sądzie

Od miesięcy mówi się, że AI będzie zabierać pracę kolejnym grupom zawodowym i wygląda na to, że aktorzy także zaliczają się do nich. Françoise Cadol, francuska aktorka dubbingowa, która znana jest z podkładania głosu Lary Croft w grach z serii „Tomb Raider” oskarża wydawcę o wykorzystanie AI do odtworzenia jej głosu bez zgody i wynagrodzenia.

Cadol wniosła do sądu wniosek o wstrzymanie dalszego użycia jej głosu w remasterze gier Tomb Raider IV-VI, nad którym pracowała firma Aspyr. Aktorka twierdzi, że część dialogów została wygenerowana sztucznie, zamiast wykorzystać jej oryginalne nagrania. O sprawie dowiedziała się dzięki fanom, którzy zauważyli różnice w brzmieniu głosu bohaterki i zaczęli publikować porównania w mediach społecznościowych. "Czułam się zdradzona, kiedy dowiedziałam się o cyfrowej imitacji mojego głosu" - powiedziała Cadol w rozmowie z Le Parisien.

Aktorka wniosła do sądu wniosek o wstrzymanie dalszego użycia jej głosu w remasterze gier Tomb Raider IV-VI, nad którym pracowała firma Aspyr.

Patch, który wywołał burzę

Kontrowersje wiążą się z łatką Patch 2, udostępnioną w sierpniu. W opisie aktualizacji znalazła się wzmianka o „przywróceniu brakujących lub nieprawidłowych kwestii dubbingowych w różnych językach (zwłaszcza w brazylijskim portugalskim)”. Właśnie te dodatkowe linie, m.in. instrukcje ruchów czy wspinaczki, brzmiały, zdaniem fanów, nienaturalnie: bardziej mechanicznie, bez charakterystycznej intonacji i emocji Cadol. Aspyr jak dotąd nie wydał oficjalnego oświadczenia w sprawie, a przedstawiciele firmy nie odpowiedzieli na prośby mediów o komentarz.

Problem globalny

Sprawa nie ogranicza się jedynie do Francji. W Brazylii podobne obawy zgłosiła Lene Bastos, lokalna aktorka głosowa Lary Croft. W opublikowanym na Instagramie nagraniu potwierdziła, że fani wskazywali jej linie, które „brzmiały jak wygenerowane przez AI”. Według Bastos, Aspyr poinformował ją później, że problem wynikał z pracy zewnętrznego partnera i obiecał wymianę tych linii dialogowych w kolejnej aktualizacji.

Głos twórców kontra automatyzacja

Spór Cadol i Bastos wpisuje się w szerszy kontekst rosnącego napięcia wokół wykorzystywania AI w rozrywce. W Stanach Zjednoczonych tegoroczny strajk związku SAG-AFTRA dotyczył m.in. ochrony aktorów przed cyfrowym kopiowaniem ich głosu i wizerunku. "Trzeba uzyskać naszą zgodę, by stworzyć cyfrową replikę. Trzeba jasno określić, do czego będzie używana" - podkreślała aktorka głosowa Ashly Burch w rozmowie z BBC.

Jest to o tyle istotne sprawa, że spór o głos Lary Croft nie dotyczy wyłącznie jednej gry czy jednej aktorki, bo to precedens pokazujący, jak sztuczna inteligencja zmienia kreatywne zawody. Jeśli sąd przyzna rację Cadol, branża gier będzie musiała na nowo przemyśleć, gdzie kończy się możliwość wykorzystania AI, a zaczynają prawa artystów.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Głos Lary Croft ukradziony przez sztuczną inteligencję. Aktorka walczy w sądzie

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł