Czy maszyny potrafią lepiej rozumieć emocje niż ludzie? Najnowsze badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Genewie i Uniwersytetu w Bernie wskazuje, że tak. Modele sztucznej inteligencji, w tym ChatGPT-4, Gemini 1.5 Flash, Claude 3.5 Haiku i inne, przewyższyły ludzi w testach inteligencji emocjonalnej (EI) – czyli zdolności do rozpoznawania, rozumienia, wyrażania i zarządzania emocjami własnymi oraz innych osób.
Inteligencja emocjonalna to kluczowa umiejętność w codziennym życiu, pomagająca m.in. w budowaniu relacji, rozwiązywaniu konfliktów, empatycznym komunikowaniu się i podejmowaniu trafnych decyzji. EI obejmuje również zdolność do kontrolowania emocji i wykorzystywania ich w sposób konstruktywny.
W badaniu opublikowanym w Communications Psychology sprawdzono sześć czołowych modeli AI, w tym ChatGPT-4, w serii realistycznych testów emocjonalnych. Modele miały m.in. oceniać emocjonalne sytuacje i wskazywać najlepsze reakcje. Wyniki okazały się przełomowe - wszystkie modele AI wypadły lepiej niż ludzie.
AI może zastąpić ludzkich doradców emocjonalnych
Badacze poszli krok dalej i poprosili ChatGPT-4 o stworzenie własnych zadań testujących inteligencję emocjonalną. Te zostały pozytywnie zweryfikowane przez uczestników badania, a wyniki znów przemawiały na korzyść AI.
„LLM-y nie tylko potrafią wybrać najlepszą odpowiedź, ale i tworzyć scenariusze idealnie dopasowane do kontekstu emocjonalnego” - powiedział Marcello Mortillaro, jeden z autorów badania. „To oznacza, że posiadają one realną wiedzę emocjonalną i potrafią nią operować.”
Odkrycia mogą mieć ogromne znaczenie dla przyszłości edukacji, terapii, coachingu i zarządzania relacjami. Czy AI stanie się naszym przyszłym doradcą emocjonalnym? Badania pokazują, że to możliwe szybciej, niż się spodziewaliśmy.

Pokaż / Dodaj komentarze do: AI wygrywa z człowiekiem w testach na inteligencję emocjonalną. Czym ona właściwie jest?