Aktualizacja oprogramowania może zepsuć wspomaganie kierownicy w samochodach Tesli

Aktualizacja oprogramowania może zepsuć wspomaganie kierownicy w samochodach Tesli

Tesla zainicjowała akcję serwisową dla ponad 40 000 pojazdów Model S i Model X w skutek błędnej aktualizacji oprogramowania układowego, która może spowodować utratę wspomagania kierownicy podczas jazdy po wybojach.

Producent zaznacza, że choć sprawdzonych zostanie 40 1698 pojazdów, to błędne działanie dotyczy zaledwie 1% z nich. Problem dotyczy czy tylko pojazdów Model S i Model X wyprodukowanych między sierpniem 2017 r. oraz grudzień 2020 (w tym rok modelowy 21). Pojazdy te, po zaktualizowaniu do wersji oprogramowania układowego 2022.36, otrzymały nowe dane kalibracyjne dla systemu elektronicznego wspomagania kierownicy (EPAS). Wadliwe oprogramowanie pojawiło się 11 października i miało na celu aktualizację systemu EPAS „w celu lepszego wykrywania nieoczekiwanego momentu obrotowego wspomagania kierownicy”.

Wadliwa aktualizacja powoduje, że niekóre samochody Tesli błędnie wykrywają nieoczekiwany moment obrotowy w systemie EPAS podczas jazdy po nierównościach.

Według własnych dochodzeń Tesli, zgłoszonych do NHTSA, oprogramowanie spowodowało, że co najmniej 314 pojazdów błędnie zaklasyfikowało nierówności i dziury jako nieoczekiwany moment obrotowy w systemie EPAS, prowadząc do „zmniejszonego lub utraty wspomagania kierownicy”. Tesla zaznacza, że błąd nie powoduje, że samochód stanie się niezdarny do jazdy, jednak może być uciążliwe. Trzeba również pamiętać, że nagła utrata wspomagania może doprowadzić do wypadku. „Zredukowane lub utracone wspomaganie kierownicy nie wpływa na kontrolę kierowania, ale może wymagać od kierowcy większego wysiłku związanego z kierowaniem, szczególnie przy niskich prędkościach” – podkreśla Tesla. 

Producent samochodów wdrożył oprogramowanie układowe w wersji 2022.36.5, aby przywrócić wartości kalibracji z 19 października. Producent twierdzi, że nie ma żadnych doniesień o urazach lub zgonach wywołanych błędem.  Od 1 listopada ponad 97 procent pojazdów, których dotyczy problem, zainstalowało niezbędną aktualizację oprogramowania układowego. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Aktualizacja oprogramowania może zepsuć wspomaganie kierownicy w samochodach Tesli

 0