Allianz ostrzega przed transportem samochodów elektrycznych. Ryzyko pożaru i trudności w gaszeniu

Allianz ostrzega przed transportem samochodów elektrycznych. Ryzyko pożaru i trudności w gaszeniu

Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), ubezpieczyciel przemysłowy, opublikował najnowsze badanie żeglugowe, w którym zwrócono uwagę na rosnący wpływ e-mobilności i zwiększone ryzyko pożarów na pełnym morzu wywołane towarami zasilanymi bateriami.

AGCS zauważa, że transport akumulatorów litowo-jonowych, które są potencjalnie wysoce łatwopalne, zwłaszcza na kontenerowcach i transporterach samochodowych, stanowi dodatkowe zagrożenie. Istnieje ryzyko pożarów spowodowanych wadami produkcyjnymi, uszkodzonymi ogniwami baterii, przeładowaniem lub zwarciami, a pożary te są trudne do ugaszenia i a nawet po ugaszeniu, towary te mogą się spontanicznie ponownie zapalić. Eksperci z AGCS wskazują, że większość statków nie jest odpowiednio wyposażona w środki zapobiegawcze ani nie posiada wystarczających możliwości wczesnego ostrzegania lub gaszenia pożarów na pełnym morzu. Dlatego branża musi skupić się na wprowadzeniu odpowiednich środków zapobiegawczych i planów awaryjnych, w tym szkolenia załóg, dostępu do odpowiedniego sprzętu przeciwpożarowego oraz ulepszenia systemów wczesnego ostrzegania. Możliwym rozwiązaniem byłoby także wykorzystanie specjalnych statków do transportu tego rodzaju towarów.

Kilka dni temu słyszeliśmy o pożarze statku przewożącego ponad 3000 aut, który spłonął przez pożar auta elektrycznego. Nieco wcześniej ubezpieczyciel Allianz opublikował raport, ostrzegający przed transportem elektryków, ze względu na ryzyko pożaru i ogromne trudności z gaszeniem takiwego auta.

Według ubezpieczyciela pożary były główną przyczyną strat ogółem w ubiegłym roku. „Byli odpowiedzialni za osiem strat statków i ponad 200 wypadków – najwięcej od dziesięciu lat” – twierdzą eksperci AGCS. W ciągu ostatnich pięciu lat pożary spowodowały utratę 64 statków. „Pożar jest również przyczyną najdroższych roszczeń”, informuje AGCS po przeanalizowaniu 250 000 roszczeń w ubezpieczeniach kadłuba statku i transporcie.

Niemieckie Stowarzyszenie Ubezpieczycieli (GDV) podkreśla, że pożary wywołane przez akumulatory litowo-jonowe, używane między innymi w samochodach elektrycznych, stanowią wyzwanie dla tradycyjnych systemów gaśniczych stosowanych na statkach. W lutym tego roku stowarzyszenie zaznaczyło, że standardowe systemy gaśnicze na statkach nie są skuteczne w zwalczaniu pożarów tego typu. Niemieccy ubezpieczyciele domagają się od armatorów bardziej zaawansowanych rozwiązań ochrony przeciwpożarowej, dostosowanych do zagrożeń związanych z pożarami akumulatorów litowo-jonowych, a jednym z proponowanych rozwiązań jest zastosowanie systemów z mgłą wodną pod wysokim ciśnieniem. 

Jörg Asmussen, dyrektor generalny GDV, wyjaśnia, że samochody elektryczne nie palą się częściej niż pojazdy z silnikami spalinowymi, jednak sposób, w jaki takie pojazdy się palą, różni się znacznie. Dlatego właściciele statków muszą być przygotowani na zwiększoną liczbę samochodów elektrycznych i zabezpieczyć swoje statki przed zagrożeniem płonących pojazdów elektrycznych.

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Allianz ostrzega przed transportem samochodów elektrycznych. Ryzyko pożaru i trudności w gaszeniu

 0