W przeddzień corocznej promocji Prime Day, która generuje jedne z największych obrotów w roku dla Amazona, firma zwróciła się z nietypową prośbą do swoich pracowników biurowych: wesprzyjcie magazyny.
W wewnętrznej wiadomości rozesłanej za pośrednictwem Slacka, przeanalizowanej przez The Guardian, regionalny menedżer firmy poprosił setki inżynierów, marketingowców i innych pracowników korporacyjnych w rejonie Nowego Jorku o „dobrowolny udział” w pracach fizycznych przy realizacji zamówień spożywczych Amazon Fresh.
Wózek zamiast laptopa
Apel pojawił się na dzień przed rozpoczęciem Prime Day – wyprzedaży obejmującej tysiące produktów, która generuje gwałtowny wzrost liczby zamówień. Kierownictwo zaproponowało korporacyjnym pracownikom, by na czas największego obciążenia operacyjnego zeszli z biurowych pięter do magazynu w dzielnicy Red Hook na Brooklynie i wsparli załogi Amazon Fresh w sortowaniu, pakowaniu i przygotowywaniu zamówień.
Pracownicy mieli możliwość zgłosić się do pracy w dwugodzinnych zmianach, pomiędzy 10:00 a 18:00, od wtorku do piątku. Wśród zadań wskazano m.in. kompletowanie towarów, przygotowanie wózków i toreb z zakupami, pakowanie ich do odbioru oraz... „podnoszenie morale poprzez dystrybucję przekąsek”. Zapewniono, że w razie potrzeby będzie można wrócić do sal konferencyjnych, by uczestniczyć w spotkaniach online.
Celem, jak wskazał menedżer w wiadomości, było zacieśnienie relacji pomiędzy pracownikami biurowymi i operacyjnymi – „połączenie zespołów”.
Opcjonalne, ale wymowne
Rzecznik Amazona, Griffin Buch, podkreślił w oświadczeniu, że udział w tej inicjatywie był dobrowolny:
„To wsparcie jest całkowicie opcjonalne i pozwala pracownikom korporacyjnym być bliżej klientów, a jednocześnie umożliwia naszym zespołom w sklepach skupienie się na zadaniach o największym znaczeniu”.
Nie ujawniono jednak, ilu pracowników biurowych odpowiedziało na apel, ani czy podobne akcje były organizowane w innych regionach USA.
Prime Day, Amazon Fresh i rosnące ciśnienie
Amazon regularnie zatrudnia tysiące dodatkowych pracowników fizycznych na czas Prime Day, który w tym roku objął również promocje w ramach Amazon Fresh. Firma nadal oferuje opcję dostawy tego samego lub następnego dnia w wielu dużych miastach, w tym w Nowym Jorku, który należy do najbardziej obciążonych rynków logistycznych Amazona.
Jednak Amazon Fresh w ostatnich latach borykał się z problemami. W 2023 roku firma – kierowana przez prezesa Andy’ego Jassy’ego – zamknęła część stacjonarnych sklepów Fresh i zwolniła setki pracowników, próbując ograniczyć straty i poprawić rentowność dostaw artykułów spożywczych. Od 2022 roku Amazon zwolnił już ponad 27 000 pracowników w ramach cięć kosztów.
Przyszłość: drony i roboty?
Zaledwie tydzień temu Jassy w rozmowie z CNBC zapowiedział, że robotyka i drony odegrają kluczową rolę w przyszłości logistyki Amazona:
„Z czasem, w miarę jak będziemy rozszerzać wykorzystanie robotyki w naszych centrach realizacji zamówień, to roboty będą zajmować się realizacją zamówień i transportem”.
W kontekście tej wizji, prośba o ręczne wsparcie z biur może wydawać się sprzeczna z futurystycznym kierunkiem, który firma deklaruje.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Amazon bezczelnie prosi pracowników o wolontariat