AMD, które ostatnio zaprezentowało nową wersję technologii upscalingu FSR 4 przyznało, że była ona przygotowywana we współpracy z Sony. Firma dodaje też, że to dopiero początek.
"FSR 4 wygląda fantastycznie! Cieszymy się ze współpracy z Sony Interactive Entertainment nad modelami używanymi w upscalerze AMD FSR 4. To dopiero początek. Śledźcie nas, by zobaczyć, co będzie dalej!" - napisało AMD w serwisie X.
Dla przypomnienia – Sony ogłosiło wspólny projekt uczenia maszynowego o nazwie Amethyst pod koniec 2024 roku. W ekskluzywnym wywiadzie dla Wccftech, Mark Cerny, główny architekt systemu PlayStation 5 Pro, wyjaśnił:
„Gdy prace nad PlayStation 5 Pro dobiegały końca, rozpoczęliśmy dyskusje i rozwój różnych elementów Amethyst. Konkretnie, pod koniec 2023 roku mieliśmy już dobrą dynamikę prac. Jak wiadomo, od pierwszych rozmów oraz koncepcji do rzeczywistego efektu w postaci sprzętu, który trafia na rynek mija niesamowicie dużo czasu.

Chcemy współtworzyć wydajne nowe architektury AI, które będą mogły być swobodnie wykorzystywane w dowolnej przestrzeni – czy to na PC, konsolach, czy w chmurze. Jeśli spojrzeć na oprogramowanie dziś, mamy gry działające na telewizorach, które tworzy pewna grupa deweloperów, a AMD ma gry działające na monitorach PC, gdzie twórcy częściowo się pokrywają. Istnieją jednak różne potrzeby i relacje. Dlatego naszym celem jest współtworzenie sieciowych architektur i strategii treningowych, które będą mogły być swobodnie wykorzystywane w obu środowiskach”.
AI kluczowe w nowej technologii AMD
Kluczowym elementem współpracy są więc modele sztucznej inteligencji – to właśnie największa zmiana w FSR 4. Nie brak opinii, że pod tym względem żadna poprzednia wersja FSR nie mogła dorównać nowej generacji.
Jest jednak pewien kompromis – AMD musiało ograniczyć FSR 4 do nowych kart graficznych Radeon RX 9000, podobnie jak NVIDIA zrobiła z DLSS, dostępnym wyłącznie dla kart GeForce RTX.
Mimo to AMD zasługuje na uznanie za swoje wysiłki w dogonieniu NVIDII. Choć DLSS 4 wciąż pozostaje złotym standardem upscalingu, FSR 4 znacznie zmniejszyło dystans, co jest sporym osiągnięciem, biorąc pod uwagę przewagę, jaką miała NVIDIA. Wzrost konkurencji z pewnością zmotywuje obie firmy do dalszych ulepszeń, co ostatecznie przyniesie korzyści wszystkim graczom.

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD współpracowało z Sony przy tworzeniu technologii FSR 4. Wskazówka przed premierą PS6?