AMD Navi może otrzymać duży wzrost wydajności dzięki Variable Rate Shading

AMD Navi może otrzymać duży wzrost wydajności dzięki Variable Rate Shading

Najnowszy wniosek patentowy AMD zdaje się sugerować, że firma zamierza zaimplementować technologię Variable Rate Shading (VRS) w swoich nadchodzących kartach graficznych bazujących na architekturze Navi, które zadebiutować mają jeszcze w tym roku. Co prawda sam wniosek patentowy nie wskazuje bezpośrednio na Navi, ale biorąc pod uwagę, kiedy był złożony oraz datę jego publikacji, wydaje się być bardzo prawdopodobne, że chodzi właśnie o te GPU. Czerwoni wnioskowali bowiem o jego przyznanie w sierpniu 2017 roku, a ten opublikowano przed kilkoma dniami (28 lutego). AMD rozpoczęło zaś pracę nad Navi przed dwoma laty i już w 2017 roku finalizowało design pod 7 nm proces technologiczny FinFET. Oznacza to, że producent mógł myśleć już o Variable Rate Shading w kontekście tej generacji GPU, choć oczywiście nie mamy oficjalnego potwierdzenia tej informacji i zapewne takowego nie otrzymamy aż do zapowiedzi nowej generacji kart graficznych producenta.

Najnowszy wniosek patentowy AMD zdaje się sugerować, że firma zamierza zaimplementować technologię Variable Rate Shading (VRS) w swoich nadchodzących kartach graficznych bazujących na architekturze Navi.

VRS to technika renderowania, opracowana w celu zmniejszenia obciążenia GPU, co owocować ma zwiększeniem wydajności bez widocznego zmniejszenia jakości wyświetlanej sceny. Choć czytając tego typu opisy trudno nie być lekko sceptycznym, tym bardziej, że to samo zdawało się obiecywać DLSS od NVIDII. W tym przypadku ma to być jednak osiągalne poprzez rozbicie klatki na różne sekcje i renderowanie tylko części w z nich w pełnych detalach. Chodzi o te fragmenty, na których jesteśmy najbardziej skupieni podczas grania/oglądania, natomiast na obrzeżach naszego pola widzenia, gdzie nie przynosi to zauważalnych korzyści, wyświetlane jest mniej szczegółów. Najbardziej na tej technice zyskać mają headsety wirtualnej rzeczywistości, ponieważ w tym przypadku nasze oczy prawie zawsze skupione są na środku obrazu. Niemniej jednak rozwiązanie to wykorzystane może być także w tradycyjnym graniu na monitorach, gdzie największe korzyści przynieść ma w wysokich rozdzielczościach, takich jak 4K czy w przyszłości 8K.

Warto podkreślić, że AMD nie jest pierwszą firmą, która sięga po podobne rozwiązanie, ponieważ NVIDIA zaimplementowała własną wersję VSR w GPU z rodziny Turing. Zieloni opisują Variable Rate Shading jako nową technikę renderowania, poprawiającą wydajność i jakość, przez stosowanie różnej mocy obliczeniowej do różnych obszarów obrazu. Zdaniem producenta, rozwiązanie to pozwala dynamicznie kontrolować szybkość wykonywania operacji cieniowania, działających w różnych trybach ułożenia pikseli. Pozwalać ma to na efektywniejsze wykorzystanie zasobów przy jednoczesnej redukcji obciążenia w obszarach ekranu, gdzie cieniowanie w pełnej rozdzielczości nie przynosi żadnych zauważalnych korzyści. Swój patent na VRS złożył także Microsoft, który zamierza wdrożyć tę technologię w API DirectX. Czy doczekamy się jej wykorzystania poza VR, a konkretniej w ramach grania na monitorach? Przekonamy się w nieodległej przyszłości.

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD Navi może otrzymać duży wzrost wydajności dzięki Variable Rate Shading

 0