AMD zaprzecza, że karty graficzne AMD RDNA 3 mają niepoprawnie działającą funkcję wstępnego pobierania shaderów (Shader prefetch) i wbrew opiniom pojawiającym się w sieci, producent zapewnia, że wszystko jest w porządku.
„Podobnie jak poprzednie generacje sprzętu, wstępne pobieranie modułu cieniującego jest obsługiwane w RDNA 3 zgodnie z [link gitlab]. Przedmiotowy kod kontroluje funkcję eksperymentalną, która nie była przeznaczona do włączenia w tych produktach i nie zostanie włączona w tej generacji. Jest to powszechna praktyka branżowa polegająca na implementacji funkcji eksperymentalnych w celu umożliwienia eksploracji i sprawdzania przed wdrożeniem w przyszłej generacji produktów” — powiedział rzecznik AMD ds. sprzętu Tom's Hardware.
AMD zaprzecza, że karty graficzne AMD RDNA 3 mają niepoprawnie działającą funkcję wstępnego pobierania shaderów.
Oświadczenie AMD to odpowiedź na ostatnie doniesienia medialne, sugerujące, że wprowadzone na rynek pierwsze karty RDNA 3, bazujące na GPU Navi 31, mają „niedziałający shader pre-fetch”. Użytkownik Twittera znany jako @Kepler_L2, zacytował kod ze sterowników Mesa3D, który wydawał się wskazywać, że wstępne pobieranie modułu cieniującego nie działa w przypadku niektórych kart graficznych z rewizją A0 układu Navi 31 (CHIP_GFZ1100, CHIP_GFX1102 i CHIP_GFX110).
Jednak oświadczenie AMD mówi, że kod cytowany przez Kepler_L2 odnosił się do eksperymentalnej funkcji, która nie była przeznaczona dla końcowych produktów RDNA 3, więc po prostu ją wyłączono. Producent podkreśla, że włączanie funkcji eksperymentalnych do nowych układów jest dość powszechną praktyką i rzeczywiście trudno nie przyznać mu racji — często spotykamy to choćby w CPU. Na przykład AMD wypuściło procesory Ryzen 3000 z TSV potrzebnymi do włączenia 3D V-Cache, ale nie korzystało z tej funkcji aż do samego pojawienia się Ryzenów 5000. Podobnie Intel często dodaje funkcje, które mogą nie znaleźć się w produkcie końcowym, czego przykładem jest funkcja DLVR.
Oczywiście można zakładać, że jeśli „eksperymentalna” funkcja działałaby bez zarzutu, zapewne zostałaby uwzględniona w produkcie końcowym. Oznacza to, że granica między funkcją „eksperymentalną” a taką, którą dobrze mieć, ale można z niej zrezygnować, jest nieostra. Niemniej jednak AMD zapewnia, że mechanizm pobierania wstępnego działa na RDNA 3 zgodnie z przeznaczeniem.
Warto jednak zauważyć, że AMD wykorzystuje stepping A0 dla układów RDNA 3, co oznacza, że jest to pierwsza fizycznie niepoprawiona wersja chipa, co doprowadziło do spekulacji, że producent wypuścił na rynek nieukończoną wersję GPU. Jest to raczej naciągana teoria, bo w przypadku całej serii Radeon RX 6000 i większości modeli Radeon RX 5000 Czerwoni także stosowali układy w wersji A0. Wygląda więc na to, że doniesienia o niedziałającej funkcji Shader prefetch były burzą w szklance wody.
Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD odpiera zarzuty o wypuszczenie na rynek wadliwych kart graficznych