AMD porzuca nazwę CrossFire i ogranicza funkcjonalność technologii

AMD porzuca nazwę CrossFire i ogranicza funkcjonalność technologii

Praktycznie od samego początku wspierania przez Nvidię i AMD zestawów składających się z kilku kart graficznych, wykorzystywane w tym celu technologie obu firm nazywane są  przez nie odpowiednio SLI i CrossFire. Gracze posiadający na stanie Radeony odnotowali jednak, że w wypuszczonych w ubiegłym tygodniu sterownikach Czerwona ekipa nie używa już dotychczasowego określenia i właśnie dowiedzieliśmy się dlaczego.

Jest to o tyle dziwne, że wspomniane sterowniki (Crimson ReLive 17.9.2) koncentrowały się właśnie na wprowadzeniu obsługi wielu GPU dla serii Radeon RX Vega. Okazuje się jednak, że AMD zdecydowało się zrezygnować z nazwy CrossFire, która od wielu lat utożsamiana była z tą technologią. Wynika to z kilku zmian, jakie wprowadzono w ramach obsługi multi-GPU w ich nowych produktach. Warto zacząć od tego, że podobnie jak Nvidia, AMD od teraz wspierać będzie renderowanie multi-GPU dla tylko dwóch połączonych ze sobą kart graficznych. Oznacza to, że trzy- i czterokartowe konfiguracje nie będą już obsługiwane w grach, co potwierdzone zostało przez czerwoną ekipę w rozmowie z PC World: "Zapewniliśmy wsparcie dla mGPU dla dwóch kart w grach. Obsługa potrójnych i poczwórnych konfiguracji obsługiwana będzie wciąż w profesjonalnych zastosowaniach".

Porzucenie nazwy CrossFire nie wiąże się z porzuceniem samej technologii, aczkolwiek AMD zdecydowało się na ograniczenie ilości kart w konfiguracji multi-GPU

Istotniejszym powodem porzucenia nazwy CrossFire jest jednak - jak tłumaczy producent - fakt, że termin ten odnosi się do zastosowań w ramach API DX11. W DirectX 12 jest to po prostu multi-GPU lub mGPU. Rozróżnienie to jest o tyle istotne, że technologia ta jest inaczej realizowana w DX12. W tym przypadku deweloperzy muszą zapewnić wsparcie dla mGPU w ramach silników samych gier, by software wiedział jak wykorzystywać dostępny hardware. Wcześniej natomiast to producenci kart graficznych musieli tworzyć specjalne profile. Nowe podejście sprawia, że mGPU może być bardziej wszechstronne i wydajne, ale wiąże się z nim większe ryzyko, ponieważ tym razem ciężar spoczywa w większym stopniu na barkach twórców gier i obecnie naprawdę nieliczne tytuły wspierają multi-GPU. AMD zapewniło jednak, że wciąż będzie tworzyć profile Crossfire dla gier DX11.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD porzuca nazwę CrossFire i ogranicza funkcjonalność technologii

 0