AMD szykuje rewolucję w Radeonach na 2026 rok. PS6 również z nowymi GPU

AMD szykuje rewolucję w Radeonach na 2026 rok. PS6 również z nowymi GPU

AMD szykuje rewolucję w świecie kart graficznych i konsol do gier. Według najnowszych doniesień, kolejna generacja GPU od AMD, oparta na nowej architekturze UDNA, wejdzie do masowej produkcji w drugim kwartale 2026 roku. Architektura ta znaleźć ma swoje miejsce nie tylko w kartach graficznych z serii Radeon, ale również w nowej konsoli Sony PlayStation 6 (PS6).

UDNA – zjednoczenie technologii GPU AMD

AMD zamierza połączyć dotychczasowe linie architektur CDNA (stosowanej w GPU dla zastosowań AI i HPC) oraz RDNA (używanej w gamingowych kartach), tworząc wspólną platformę UDNA. To podejście ma na celu uproszczenie portfolio i połączenie najlepszych cech obu architektur.

Architektura UDNA zastąpi obecne CDNA 4 oraz RDNA 4, które będą ostatnimi generacjami korzystającymi z dotychczasowego nazewnictwa. Jak donoszą źródła, UDNA zachowa podział na dwie główne gałęzie:

  • AI i HPC (wysokowydajne obliczenia),
  • Gaming, czyli zastosowania dla graczy.

Rewolucja w GPU dla graczy i powrót do podstaw

Według przecieków z forum Chiphell, UDNA ma przypominać projekt jednostek ALU stosowanych wcześniej w serii GCN (Graphics Core Next). Wygląda na to, że AMD powraca do podstaw, tworząc całkowicie nową architekturę od podstaw, co ma być dużym krokiem naprzód w wydajności i efektywności energetycznej.

AMD szykuje rewolucję w świecie kart graficznych i konsol do gier.

Pierwsze karty graficzne bazujące na UDNA to AMD Instinct MI400 oraz Radeony z serii RX 9000. Wciąż jednak nie wiadomo, czy AMD zdecyduje się na nowe nazewnictwo dla kart graficznych gamingowych, co byłoby zgodne z dotychczasową tradycją przy wprowadzaniu nowej architektury.

PlayStation 6 z GPU opartym na UDNA

Jednym z najciekawszych zastosowań nowej architektury będzie integracja GPU opartego na UDNA w konsoli Sony PlayStation 6 (PS6). Obecna generacja PS5 Pro korzysta z hybrydowej architektury RDNA 3/4, co pozwala na zwiększenie mocy obliczeniowej w zakresie ray tracingu i AI. PS6 będzie więc naturalnym krokiem naprzód, w pełni wykorzystującym potencjał UDNA. Zastosowanie tej architektury w PS6 sugeruje dalszy rozwój w streamingu, szybszego ray tracingu i zaawansowanych możliwości sztucznej inteligencji.

AMD kontra NVIDIA 

Podczas gdy NVIDIA dominuje na rynku high-endowych kart graficznych, AMD zamierza skoncentrować się na segmentach mainstreamowych i gamingowych z RDNA 4, zanim UDNA wejdzie na rynek. Pierwsza generacja UDNA może być dla AMD szansą na powrót do walki o segment premium, ale wszystko zależy od wyników obecnej serii.

AMD pracuje także nad nowym rozwiązaniem FSR (FidelityFX Super Resolution), które ma być podobne do technologii NVIDIA DLSS, z wykorzystaniem akceleracji AI. To może być kluczowy element w konkurencji między obiema firmami w nadchodzących latach.

Ciekawostką jest również rosnąca obecność AMD w segmencie urządzeń przenośnych. Zarówno Sony, jak i Microsoft planują wprowadzenie nowych konsol przenośnych z układami AMD. Microsoft, według przecieków, rozważa jednak również układy Qualcomm, choć przewaga AMD w technologii GPU może przechylić szalę na korzyść „czerwonego zespołu”.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD szykuje rewolucję w Radeonach na 2026 rok. PS6 również z nowymi GPU

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł