AMD rewolucjonizuje Radeony. AI i ray tracing filarami nowej generacji GPU


AMD rewolucjonizuje Radeony. AI i ray tracing filarami nowej generacji GPU

Podczas wczorajszego Financial Analyst Day 2025, AMD zaprezentowało zaktualizowany harmonogram swoich technologii graficznych. Choć firma nie zdradziła wielu szczegółów dotyczących kolejnych generacji Radeonów, to czerwona ekipa pokazała kierunek, jaki zamierza obrać, stawiając na wyraźne połączenie sztucznej inteligencji i ray tracingu.

Jak podkreślono podczas prezentacji, AI oraz RT (Real-Time Ray Tracing) będą dwoma filarami rozwoju architektury RDNA w nadchodzących latach. AMD stawia na inteligentne skalowanie obrazu, generowanie klatek przy użyciu uczenia maszynowego oraz realistyczne oświetlenie, odbicia i cienie w czasie rzeczywistym.

Jak podkreślono podczas prezentacji, AI oraz Ray Tracing będą dwoma filarami rozwoju architektury RDNA w nadchodzących latach.

radeon

FSR 4

Największym punktem prezentacji był rozwój technologii FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4), czyli najnowszej wersji systemu upscalingu od AMD, która po raz pierwszy wykorzystuje akcelerację AI. FSR 4 jest obecnie dostępne wyłącznie na kartach Radeon RX 9000, ale w przyszłości stanie się centralnym elementem całej ekosfery Radeon, zarówno w komputerach PC, jak i w konsolach nowej generacji.

Według Marka Papermastera, wiceprezesa i CTO AMD, FSR 4 to prawdziwy „game changer”, gdyż pozwala znacząco poprawić płynność gier bez utraty jakości obrazu, m.in. dzięki inteligentnemu przewidywaniu detali. Technologia ta ma być stale rozwijana w ramach projektu „Next-Gen AI”, który łączy tradycyjną grafikę z akceleracją maszynowego uczenia.

Ray tracing w pełnej krasie 

Drugi filar strategii to śledzenie promieni w czasie rzeczywistym, które w ostatnich latach stało się jednym z najważniejszych wyznaczników jakości grafiki. AMD zapowiada znaczący wzrost wydajności w tej dziedzinie wraz z kolejną generacją architektury RDNA, choć oficjalna nazwa („RDNA 5” lub „UDNA”) wciąż nie została potwierdzona.

Nowe układy Radeon mają być projektowane od podstaw z myślą o obsłudze path tracingu, czyli rozwiązania, które wcześniej było zarezerwowane głównie dla kart GeForce RTX i zaawansowanych silników graficznych jak Unreal Engine 5.

AMD i Sony – wspólna wizja konsolowego ray tracingu

Nie bez znaczenia jest też współpraca AMD z Sony w ramach projektu Amethyst, czyli fundamentu architektury graficznej dla PlayStation 5 Pro i nadchodzącego PlayStation 6. Mark Cerny, główny architekt PlayStation, od miesięcy otwarcie mówi o tym, że jego zespół naciska na AMD, by przyszłe GPU oferowały pełne wsparcie dla uczenia maszynowego, zarówno do rekonstrukcji obrazu, jak i realistycznego oświetlenia.

Ta sama technologia trafi również do nowych procesorów Ryzen APU z grafiką Radeon oraz, co ciekawe, do zapowiadanego hybrydowego Xboxa nowej generacji, który ma łączyć funkcje PC i konsoli.

Next-Gen AI i Radeon – koniec ery klasycznego renderingu

Wszystko wskazuje na to, że AMD szykuje największą transformację w historii Radeonów. Firma nie zamierza konkurować z NVIDIĄ wyłącznie surową mocą obliczeniową – zamiast tego stawia na inteligentne rozwiązania, takie jak upscaling AI i frame generation (generowanie klatek), automatyczne denoising i kompresję tekstur, dostosowanie obrazu w czasie rzeczywistym do typu sceny czy dynamiczne mapowanie kolorów i oświetlenia.

Tradycyjny rendering rastrowy wciąż będzie podstawą, ale przyszłość Radeona to grafika wspierana przez AI, działająca na dedykowanych rdzeniach uczenia maszynowego, wbudowanych w kolejne generacje architektury RDNA.

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

AMD rewolucjonizuje Radeony. AI i ray tracing filarami nowej generacji GPU
 0