Dwa dni temu AMD zaprezentowało swoją nową flagową kartę graficzną dla graczy i twórców treści, Radeon VII. Co prawda wiele osób po cichu liczyło na to, że Czerwoni zapowiedzą modele bazujące na nadchodzącej architekturze Navi, a tymczasem produkt ten oparto na technologii Vega, ale w niższej litografii. Chodzi tu konkretnie o GPU Vega 20 produkowane przez TSMC w 7 nm, które w ubiegłym roku zadebiutowało w profesjonalnych grafikach Radeon Instinct MI60 i MI50, a teraz trafiło na konsumencki rynek. Dla porównania, poprzednia wersja, Vega 10, produkowana była przez GlobalFoundries w litografii 14 nm FinFET i mierzyła 487mm², będąc jednocześnie wyposażona w 12,5 mld tranzystorów, natomiast w Vega 20 pomimo wyraźnie mniejszej powierzchni (331mm²), upchnięto ich 13,23 mld. Żeby mieć pełny obraz warto dodać, że GPU Tu104, które trafiło do GeForce’a RTX 2080 (z tym modelem rywalizować ma nowy Radeon) mierzy 545 mm² i posiada 13,6 mld tranzystorów. Przejście na niższy proces technologiczny pozwoliło AMD na zwiększenie 1,8 razy wydajności w grach w przeliczeniu na rozmiar rdzenia, a także podwojenie pojemności i przepustowości pamięci w stosunku do Radeona Vega 64.
Przypominamy, że Radeon VII zadebiutuje na rynku 7 lutego w cenie 699 USD, a decydując się na zakup otrzymamy trzy gry: Resident Evil 2, Devil May Cry 5 i Tom Clancy's The Division 2.
Radeon VII wyposażono w 60 jednostek obliczeniowych (CU) w standardzie GCN, co daje 3840 procesorów strumieniowych. Tym samym karta pod tym względem plasuje się dokładnie pomiędzy Radeonem RX Vega 56 i Vega 64. Na pokładzie znajdziemy także 240 jednostek teksturujących (TMU) i 64 rasteryzujących (ROP). Bazowe taktowanie GPU wynosić będzie 1450 MHz, a w trybie Boost wzrośnie do 1800 MHz. Nie jest to może prędkość dużo wyższa niż w przypadku Radeona RX Vega 64 (1546 MHz), ale w tym przypadku spodziewać możemy się sprawniejszego utrzymywania wysokiego taktowania przez dłuższy czas. Moc obliczeniowa Radeona VII szacowana jest więc na 13,8 TFLOPsa dla obliczeń w zakresie pojedynczej precyzji na liczbach zmiennoprzecinkowych. Jeśli zaś chodzi o pamięć VRAM, otrzymujemy 16 GB w standardzie HBM2 obsługiwane przez 4096-bitową magistralę, co daje fenomenalną przepustowość 1 TB/s. AMD nie podało jeszcze taktowania pamięci, ale z czystej matematyki wynika, że musi ona wynosić 2000 MHz. Referencyjny design Radeona VII bazuje na srebrnej obudowie z podświetlanym logiem na boku i systemie chłodzenia opartym o trzy wentylatory. Do zasilania wykorzystywane będą dwa dodatkowe 8-pinowe złącza PCIe, a TDP pozostaje tajemnicą, choć spodziewać można się wartości rzędu 295 W. Model prezentowany na konferencji AMD wyposażony był ponadto w trzy porty DisplayPort i jedno HDMI.
Producent nie omieszkał pochwalić się także wydajnością swojego nowego produktu, nie tylko w grach, ale i w testach, udowadniając jego wartość twórcom treści. W teście DaVinci Resolve 15 Radeon uzyskał o 27% lepszy wynik od Radeon RX Vega 64 i o 2% lepszy od GeForce’a RTX 2080. W edycji wideo 8K w programie Adobe Premiere pochwalić mógł się zaś o odpowiednio 29% i 8 % lepszym rezultatem w stosunku do poprzednika i bezpośredniego rywala. W LuxMark różnice są zaś naprawdę duże, ponieważ wynoszą odpowiednio 62% i 65% na korzyść Radeon VII. W benchmarku Blender nowa karta uzyskała o 27% lepszy wynik od Radeon RX Vega 64.
Nas oczywiście jednak bardziej interesują wyniki w grach i nowy flagowiec porównany został na jednym ze slajdów w trzech rozdzielczościach (2560x1440 pikseli, 3440x1440 pikseli i 4K czyli 3840x2160 pikseli) w kilku popularnych tytułach. W grze Battlefield V Radeon VII pokonuje GeForce’a RTX 2080 o 11,6% w rozdzielczości 2560x1440 pikseli. W Forza Horzion 4 na ultraszerokiej rozdziałce 3440 x 1440 pikseli ustępuje rywalowi Zielonych o 1%, a w Strange Brigade w 4K osiąga o 19,2% lepsze osiągi. AMD chwali się też wynikami w grach e-sportowych, takich jak Rainbow Six Siege, gdzie Radeon VII pozwala uzyskać ponad 300 kl/s w 1080p, ponad 200 kl./s w 1440p i ponad 100 kl./s w 4K. W grze Fortnite nowy flagowiec jest zaś o 25% wydajniejszy od poprzednika. Czerwoni podkreślają również możliwości w zakresie streamingu tej karty, gdzie koszt wydajności jednoczesnego grania i strumieniowania Fortnite w 1080p w 60 kl./s z Open Broadcaster Software (OBS) wynosi zaledwie 3%. Poniżej możecie sprawdzić wyniki z testów wielu popularnych tytułów i porównać je z wynikami poprzednika:
Gra | API | AMD Radeon VII | AMD Radeon RX Vega 64 | Różnica |
Assassin's Creed Odyssey | DirectX 11 | 36 FPS | 28 FPS | 28.6% |
Battlefield 1 | DirectX 12 | 80.5 FPS | 59.2 FPS | 36% |
Battlefield V | DirectX 11 | 68.1 FPS | 50.5 FPS | 34.9% |
Battlefield V | DirectX 12 | 62.2 FPS | 46.7 FPS | 33.2% |
Call of Duty: Black Ops 4 | DirectX 11 | 82.3 FPS | 68 FPS | 21% |
Destiny 2 | DirectX 11 | 65.1 FPS | 50.9 FPS | 27.9% |
Deus Ex: Mankind Divided | DirectX 12 | 53.4 FPS | 40.2 FPS | 32.8% |
Doom (2016) | Vulkan | 89.5 FPS | 67.2 FPS | 33.2% |
F1 2018 | DirectX 12 | 78 FPS | 61 FPS | 27.9% |
Fallout 76 | DirectX 11 | 76.6 FPS | 45.5 FPS | 68.4% |
Far Cry 5 | DirectX 11 | 62 FPS | 49 FPS | 26.5% |
Fortnite | DirectX 11 | 46.9 FPS | 37.4 FPS | 25.4% |
Forza Horizon 4 | DirectX 12 | 72.8 FPS | 62.8 FPS | 15.9% |
Grand Theft Auto V | DirectX 11 | 76.2 FPS | 60.1 FPS | 26.8% |
Hitman 2 | DirectX 11 | 53.3 FPS | 49.7 FPS | 7.5% |
Just Cause 4 | DirectX 11 | 50.8 FPS | 42.6 FPS | 19.3% |
Middle-Earth: Shadow Of War | DirectX 11 | 54.3 FPS | 41.6 FPS | 30.5% |
Monster Hunter World | DirectX 11 | 35.4 FPS | 29.4 FPS | 20.4% |
Rise of the Tomb Raider | DirectX 12 | 58.3 FPS | 46 FPS | 26.7% |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | 47.5 FPS | 36.3 FPS | 30.9% |
Sid Meier's Civilization VI | DirectX 12 | 97.1 FPS | 78.1 FPS | 24.3% |
Star Control: Origins | DirectX 11 | 88.9 FPS | 69.2 FPS | 28.5% |
Strange Brigade | Vulkan | 86.7 FPS | 60.9 FPS | 42.4% |
The Witcher 3 | DirectX 11 | 55.4 FPS | 41.4 FPS | 33.8% |
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands | DirectX 11 | 36.3 FPS | 29.2 FPS | 24.3% |
Total War: Warhammer 2 | DirectX 11 | 34.6 FPS | 28.3 FPS | 22.3% |
Wolfenstein II: The New Colossus | Vulkan | 93.4 FPS | 74.2 FPS | 25.9% |
Overall | 28.5% |
Przypominamy, że Radeon VII zadebiutuje na rynku 7 lutego w cenie 699 USD, a decydując się na zakup otrzymamy trzy gry: Resident Evil 2, Devil May Cry 5 i Tom Clancy's The Division 2. Warto na koniec dodać, że w wywiadzie dla The Street, Mark Papermaster, dyrektor technologiczny AMD, zapewnił, że jego firma nie porzuca średniej półki i w tym roku możemy spodziewać się nowych 7 nm produktów Radeon w tańszym wydaniu. Potwierdzałoby to plotki sugerujące, że architektura Navi dedykowana jest właśnie grafikom ze średniej półki.
Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki