AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki

AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki

Dwa dni temu AMD zaprezentowało swoją nową flagową kartę graficzną dla graczy i twórców treści, Radeon VII. Co prawda wiele osób po cichu liczyło na to, że Czerwoni zapowiedzą modele bazujące na nadchodzącej architekturze Navi, a tymczasem produkt ten oparto na technologii Vega, ale w niższej litografii. Chodzi tu konkretnie o GPU Vega 20 produkowane przez TSMC w 7 nm, które w ubiegłym roku zadebiutowało w profesjonalnych grafikach Radeon Instinct MI60 i MI50, a teraz trafiło na konsumencki rynek. Dla porównania, poprzednia wersja, Vega 10, produkowana była przez GlobalFoundries w litografii 14 nm FinFET i mierzyła 487mm², będąc jednocześnie wyposażona w 12,5 mld tranzystorów, natomiast w Vega 20 pomimo wyraźnie mniejszej powierzchni (331mm²), upchnięto ich 13,23 mld. Żeby mieć pełny obraz warto dodać, że GPU Tu104, które trafiło do GeForce’a RTX 2080 (z tym modelem rywalizować ma nowy Radeon) mierzy 545 mm² i posiada 13,6 mld tranzystorów. Przejście na niższy proces technologiczny pozwoliło AMD na zwiększenie 1,8 razy wydajności w grach w przeliczeniu na rozmiar rdzenia, a także podwojenie pojemności i przepustowości pamięci w stosunku do Radeona Vega 64.

Przypominamy, że Radeon VII zadebiutuje na rynku 7 lutego w cenie 699 USD, a decydując się na zakup otrzymamy trzy gry: Resident Evil 2, Devil May Cry 5 i Tom Clancy's The Division 2.

AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki

Radeon VII wyposażono w 60 jednostek obliczeniowych (CU) w standardzie GCN, co daje 3840 procesorów strumieniowych. Tym samym karta pod tym względem plasuje się dokładnie pomiędzy Radeonem RX Vega 56 i Vega 64. Na pokładzie znajdziemy także 240 jednostek teksturujących (TMU) i 64 rasteryzujących (ROP). Bazowe taktowanie GPU wynosić będzie 1450 MHz, a w trybie Boost wzrośnie do 1800 MHz. Nie jest to może prędkość dużo wyższa niż w przypadku Radeona RX Vega 64 (1546 MHz), ale w tym przypadku spodziewać możemy się sprawniejszego utrzymywania wysokiego taktowania przez dłuższy czas. Moc obliczeniowa Radeona VII szacowana jest więc na 13,8 TFLOPsa dla obliczeń w zakresie pojedynczej precyzji na liczbach zmiennoprzecinkowych. Jeśli zaś chodzi o pamięć VRAM, otrzymujemy 16 GB w standardzie HBM2 obsługiwane przez 4096-bitową magistralę, co daje fenomenalną przepustowość 1 TB/s. AMD nie podało jeszcze taktowania pamięci, ale z czystej matematyki wynika, że musi ona wynosić 2000 MHz. Referencyjny design Radeona VII bazuje na srebrnej obudowie z podświetlanym logiem na boku i systemie chłodzenia opartym o trzy wentylatory. Do zasilania wykorzystywane będą dwa dodatkowe 8-pinowe złącza PCIe, a TDP pozostaje tajemnicą, choć spodziewać można się wartości rzędu 295 W. Model prezentowany na konferencji AMD wyposażony był ponadto w trzy porty DisplayPort i jedno HDMI.

AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki

Producent nie omieszkał pochwalić się także wydajnością swojego nowego produktu, nie tylko w grach, ale i w testach, udowadniając jego wartość twórcom treści. W teście DaVinci Resolve 15 Radeon uzyskał o 27% lepszy wynik od Radeon RX Vega 64 i o 2% lepszy od GeForce’a RTX 2080. W edycji wideo 8K w programie Adobe Premiere pochwalić mógł się zaś o odpowiednio 29% i 8 % lepszym rezultatem w stosunku do poprzednika i bezpośredniego rywala. W LuxMark różnice są zaś naprawdę duże, ponieważ wynoszą odpowiednio 62% i 65% na korzyść Radeon VII. W benchmarku Blender nowa karta uzyskała o 27% lepszy wynik od Radeon RX Vega 64.

AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki

AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki

Nas oczywiście jednak bardziej interesują wyniki w grach i nowy flagowiec porównany został na jednym ze slajdów w trzech rozdzielczościach (2560x1440 pikseli, 3440x1440 pikseli i 4K czyli 3840x2160 pikseli) w kilku popularnych tytułach. W grze Battlefield V Radeon VII pokonuje GeForce’a RTX 2080 o 11,6% w rozdzielczości 2560x1440 pikseli. W Forza Horzion 4 na ultraszerokiej rozdziałce 3440 x 1440 pikseli ustępuje rywalowi Zielonych o 1%, a w Strange Brigade w 4K osiąga o 19,2% lepsze osiągi. AMD chwali się też wynikami w grach e-sportowych, takich jak Rainbow Six Siege, gdzie Radeon VII pozwala uzyskać ponad 300 kl/s w 1080p, ponad 200 kl./s w 1440p i ponad 100 kl./s w 4K. W grze Fortnite nowy flagowiec jest zaś o 25% wydajniejszy od poprzednika. Czerwoni podkreślają również możliwości w zakresie streamingu tej karty, gdzie koszt wydajności jednoczesnego grania i strumieniowania Fortnite w 1080p w 60 kl./s z Open Broadcaster Software (OBS) wynosi zaledwie 3%. Poniżej możecie sprawdzić wyniki z testów wielu popularnych tytułów i porównać je z wynikami poprzednika:

Gra API AMD Radeon VII AMD Radeon RX Vega 64 Różnica
Assassin's Creed Odyssey DirectX 11 36 FPS 28 FPS 28.6%
Battlefield 1 DirectX 12 80.5 FPS 59.2 FPS 36%
Battlefield V DirectX 11 68.1 FPS 50.5 FPS 34.9%
Battlefield V DirectX 12 62.2 FPS 46.7 FPS 33.2%
Call of Duty: Black Ops 4 DirectX 11 82.3 FPS 68 FPS 21%
Destiny 2 DirectX 11 65.1 FPS 50.9 FPS 27.9%
Deus Ex: Mankind Divided DirectX 12 53.4 FPS 40.2 FPS 32.8%
Doom (2016) Vulkan 89.5 FPS 67.2 FPS 33.2%
F1 2018 DirectX 12 78 FPS 61 FPS 27.9%
Fallout 76 DirectX 11 76.6 FPS 45.5 FPS 68.4%
Far Cry 5 DirectX 11 62 FPS 49 FPS 26.5%
Fortnite DirectX 11 46.9 FPS 37.4 FPS 25.4%
Forza Horizon 4 DirectX 12 72.8 FPS 62.8 FPS 15.9%
Grand Theft Auto V DirectX 11 76.2 FPS 60.1 FPS 26.8%
Hitman 2 DirectX 11 53.3 FPS 49.7 FPS 7.5%
Just Cause 4 DirectX 11 50.8 FPS 42.6 FPS 19.3%
Middle-Earth: Shadow Of War DirectX 11 54.3 FPS 41.6 FPS 30.5%
Monster Hunter World DirectX 11 35.4 FPS 29.4 FPS 20.4%
Rise of the Tomb Raider DirectX 12 58.3 FPS 46 FPS 26.7%
Shadow of the Tomb Raider DirectX 12 47.5 FPS 36.3 FPS 30.9%
Sid Meier's Civilization VI DirectX 12 97.1 FPS 78.1 FPS 24.3%
Star Control: Origins DirectX 11 88.9 FPS 69.2 FPS 28.5%
Strange Brigade Vulkan 86.7 FPS 60.9 FPS 42.4%
The Witcher 3 DirectX 11 55.4 FPS 41.4 FPS 33.8%
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands DirectX 11 36.3 FPS 29.2 FPS 24.3%
Total War: Warhammer 2 DirectX 11 34.6 FPS 28.3 FPS 22.3%
Wolfenstein II: The New Colossus Vulkan 93.4 FPS 74.2 FPS 25.9%
Overall 28.5%

Przypominamy, że Radeon VII zadebiutuje na rynku 7 lutego w cenie 699 USD, a decydując się na zakup otrzymamy trzy gry: Resident Evil 2, Devil May Cry 5 i Tom Clancy's The Division 2. Warto na koniec dodać, że w wywiadzie dla The Street, Mark Papermaster, dyrektor technologiczny AMD, zapewnił, że jego firma nie porzuca średniej półki i w tym roku możemy spodziewać się nowych 7 nm produktów Radeon w tańszym wydaniu. Potwierdzałoby to plotki sugerujące, że architektura Navi dedykowana jest właśnie grafikom ze średniej półki.

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD ujawnia szczegóły Radeona VII i obiecuje nowe karty ze średniej półki

 0