Amerykanie wysyłają już próbki akumulatorów Li-Ion o gęstości 400 Wh/kg

Amerykanie wysyłają już próbki akumulatorów Li-Ion o gęstości 400 Wh/kg

Amerykańska firma Sion Power dołącza do grona firm, które koncentrują się na opracowywaniu zaawansowanych akumulatorów przyszłości. W ich przypadku, podobnie jak w wielu innych projektach, kluczową rolę odgrywa anoda litowo-metalowa, co obiecuje znaczący wzrost gęstości energii. Firma osiągnęła już imponującą wartość 400 Wh/kg w dostarczonych próbkach akumulatorów.

Firma Sion Power przyjmuje już zamówienia wstępne na akumulator samochodowy B Licerion EV 56 Ah. Powinien być dostępny do końca 2024 roku. 

Sion Power jest jednym z wielu projektów mających na celu udoskonalenie baterii litowych. Firma oferuje próbki testowych akumulatorów wielowarstwowych o pojemnościach od 6 do 20 Ah, które są już testowane przez producentów samochodowych. Dostępne są dwie wersje akumulatorów: Licieron EV (dla samochodów elektrycznych) i Licieron HE (dla lotnictwa). Wykorzystują one innowacyjną anodę wykonaną z litu metalicznego, co pozwala na znaczne zwiększenie gęstości energii. Firma nazywa tę technologię PLA (Protected Lithium Anode).

Amerykański producent akumulatorów, firma Sion Power, wyprodukowała ponad 18 000 próbek swoich ogniw litowo-metalowych o nazwie Licerion, opracowanych we współpracy z BASF.

W 2020 roku Sion Power wprowadził akumulator Licieron EV, który wyróżniał się masową gęstością energii 420 Wh/kg (o około połowę więcej niż dzisiejsze zaawansowane akumulatory Li-Ion NCM) oraz pojemnością 700 Wh/l (na poziomie dzisiejszych jonowych NCM). Model 1,8 Ah osiągnął żywotność około 850 cykli, osiągając 70% pojemności. Do tego czasu pojemność spadała dość szybko, tak że 80% pierwotnej wartości zostało osiągnięte po około 700 cyklach. W przypadku samochodu elektrycznego o zasięgu 400 km oznaczałoby to żywotność około 250 000 km (do 80%). W tym samym roku firma zaprezentowała również ogniwa Licieron HE (High Energy) dedykowane lotnictwu. Przewiduje się, że osiągną one gęstość 500 Wh/kg i 1000 Wh/l. Po przeprowadzeniu 1000 cykli, producent twierdzi, że będą w stanie wytrzymać 2 lata lotów. 

Ogniwa Licieron EV w wersji 6Ah przeszły ponad 800 cykli, a firma przedstawiła również ogniwa, które po 2500 cyklach utrzymały 70% swojej pierwotnej pojemności. Jednak nasze szczególne zainteresowanie skupia się na wersji 17Ah, która przeszła niezależne testy z osiągniętymi wartościami 400 Wh/kg i 780 Wh/l w gęstości energii. Ogniwa te nieco zwiększyły masę w porównaniu z ogniwami z 2020 roku, ale jednocześnie uległy poprawie pod względem objętości. Mimo to, zwłaszcza pod względem masy, prezentują się bardzo obiecująco. Bateria o pojemności 100 kWh wyposażona w te ogniwa ważyłaby 250 kg, w przeciwieństwie do dzisiejszych rozwiązań, które wynoszą około 330-420 kg, nie licząc baterii półprzewodnikowych w samochodach NIO.

„W Sion Power mamy coś więcej niż tylko technologię – mamy produkt do wypróbowania. Nasz zespół stale rozwija naszą technologię i zwiększa dostępność ogniw, aby producenci oryginalnego sprzętu (OEM) mogli ją testować i włączać do swoich projektów. Do tej pory wyprodukowaliśmy ogromną liczbę wielowarstwowych ogniw litowo-metalowych do testów komercyjnych, które nadal przekraczają nasze deklarowane specyfikacje techniczne” — mówi dyrektor generalny Sion Power, Tracy Kelley.

Firma dostarcza już te ogniwa firmom motoryzacyjnym do przeprowadzenia testów, a w sumie wyprodukowała ponad 18 000 ogniw w różnych wariantach. Znany producent silników wysokoprężnych, firma Cummins, prawdopodobnie będzie jednym z klientów tych zaawansowanych rozwiązań. Producent akceptuje także zamówienia przedpremierowe na wersje o pojemności 56Ah, które mają być dostępne od końca 2024 roku. To kolejny krok w kierunku opracowania lepszych akumulatorów, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój branży motoryzacyjnej i przyczynić się do popularyzacji pojazdów elektrycznych.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Amerykanie wysyłają już próbki akumulatorów Li-Ion o gęstości 400 Wh/kg

 0