Brytyjska grupa konsumencka Which? złożyła pozew sądowy o wartości aż 3 miliardów funtów przeciwko technologicznego gigantowi Apple. Organizacja zarzuca firmie naruszanie prawa konkurencji w związku z działaniem usługi przechowywania danych w chmurze – iCloud.
Pozew dotyczy domniemanych nadużyć dominującej pozycji Apple, które zdaniem Which? mogły dotknąć nawet 40 milionów użytkowników w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich dziewięciu lat. Według Which?, Apple miało łapać w pułapkę w korzystaniu z iCloud poprzez:
- Zachęcanie użytkowników iOS do rejestracji w iCloud, szczególnie w celu przechowywania zdjęć, filmów i innych danych.
- Utrudnianie korzystania z alternatywnych dostawców chmury – m.in. poprzez brak możliwości przechowywania pełnych kopii zapasowych iPhone’a na platformach innych firm.
- Narzucać wysokie opłaty za usługę po przekroczeniu darmowego limitu 5 GB, co zmuszało użytkowników do wykupywania droższych planów.
Każdy, kto doświadczył irytujących powiadomień iPhone’a o braku miejsca na kopię zapasową i zdecydował się wykupić dodatkowy pakiet iCloud, może odnaleźć w tych zarzutach odzwierciedlenie swoich doświadczeń.
Reakcja Apple
Apple odrzuca oskarżenia, twierdząc, że firma zapewnia swoim klientom wybór i wspiera korzystanie z rozwiązań innych firm. W oświadczeniu dla mediów Apple zaznaczyło: Nasi użytkownicy nie muszą korzystać z iCloud. Wielu z nich polega na szerokiej gamie alternatywnych rozwiązań. Odrzucamy wszelkie sugestie, że nasze praktyki są antykonkurencyjne i będziemy energicznie bronić się przed tymi zarzutami”. Jednak krytycy podkreślają, że praktyki Apple, choć subtelne, skutecznie ograniczają konkurencję, utrzymując użytkowników w ekosystemie firmy.
Pozew zbiorowy to kolejny przykład wyzwań prawnych, z jakimi zmaga się Apple. W 2023 roku firma została zmuszona do udostępnienia użytkownikom iOS możliwości wyboru innych przeglądarek internetowych w ramach europejskiej Ustawy o Rynkach Cyfrowych. Podobne żądania dotyczą teraz usług przechowywania w chmurze. Which? chce, aby Apple otworzyło iOS, umożliwiając pełną integrację z alternatywnymi dostawcami chmury. Technicznie jest to wykonalne, ale firma prawdopodobnie będzie bronić swojego obecnego podejścia, powołując się na argumenty dotyczące bezpieczeństwa danych i integralności systemu – a także własnego wyniku finansowego. W 2023 roku Apple podniosło ceny swoich usług w Wielkiej Brytanii aż o 29%, co spotkało się z falą krytyki ze strony klientów. Konsumenci zarzucają firmie brak elastyczności i zmuszanie do korzystania z usług iCloud.
Następnym krokiem w procesie będzie uzyskanie zgody Sądu Apelacyjnego ds. Konkurencji na rozpatrzenie pozwu zbiorowego. Jeśli Which? odniesie sukces, klienci Apple w Wielkiej Brytanii, którzy korzystali z iCloud od 1 października 2015 roku, mogą liczyć na odszkodowania. Średnia kwota rekompensaty wyniosłaby około 70 funtów na osobę, a sprawa mogłaby otworzyć drogę do dalszych zmian w polityce firmy.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Apple będzie się tłumaczyć przed sądem. "Wyłudzają miliardy od użytkowników"