Silnik PlayStation 6 i nowego Xboxa ujawniony. AMD UDNA gwarantuje skok wydajności

Silnik PlayStation 6 i nowego Xboxa ujawniony. AMD UDNA gwarantuje skok wydajności

AMD w pocie czoła pracuje nad nową architekturą graficzną UDNA, która ma napędzać zarówno kolejne generacje kart Radeon, jak i przyszłe konsole, w tym PlayStation 6 i następnego Xboxa. Najnowsze przecieki wskazują na około 20% wzrost wydajności ogólnej, a także dwukrotny skok w zakresie ray tracingu i obliczeń AI.

Według ostatnich przecieków, które pojawiły się na forum NeoGAF dzięki wiarygodnemu informatorowi Kepler_L2, architektura UDNA ma przynieść spory przeskok względem obecnej RDNA 4. Chociaż nie wszystkie szczegóły zostały ujawnione, Kepler potwierdził, że nowa generacja GPU zapewni około 20% wzrostu ogólnej wydajności oraz podwojenie mocy obliczeniowej w ray tracingu i zastosowaniach sztucznej inteligencji. Te parametry mają obowiązywać zarówno dla komputerowych kart graficznych Radeon, jak i zintegrowanych układów graficznych w konsolach nowej generacji.

Najnowsze przecieki wskazują na około 20% wzrost wydajności ogólnej, a także dwukrotny skok w zakresie ray tracingu i obliczeń AI.

UDNA

Nowe konsole, wspólna architektura

Zarówno PS6, jak i nowy Xbox będą wykorzystywać tę samą architekturę GPU (UDNA). To oznacza, że oba systemy skorzystają z najnowszych technologii AMD, co może przełożyć się na bardzo zbliżony poziom wydajności graficznej.

W odpowiedzi na pytania społeczności, Kepler potwierdził, że układy w konsolach nie będą wyposażone w 3D V-Cache, a szczegóły dotyczące liczby jednostek obliczeniowych (Compute Units) nadal pozostają nieznane. Dla porównania, najnowsza karta graficzna AMD oparta na RDNA 4, czyli Radeon RX 9070 XT, posiada 64 jednostki CU, co stanowi spadek względem 96 CU w RDNA 3 (RX 6900 XT), ale może wskazywać na bardziej zoptymalizowaną i efektywną architekturę.

UDNA

Sztuczna inteligencja i ray tracing na pierwszym planie

Zarówno AMD, jak i Sony inwestują w technologie przyszłości, takie jak ray tracing, AI upscaling i generowanie klatek (frame generation). Dzięki nim możliwe będzie nie tylko zwiększenie wydajności w grach, ale też znaczące poprawienie jakości obrazu, bez konieczności poświęcania płynności.

To wyraźna odpowiedź na rozwój konkurencyjnych rozwiązań ze strony NVIDII, która z generacji na generację coraz mocniej stawia na sztuczną inteligencję, jak w serii RTX 50 (Blackwell) oraz nadchodzącej RTX 60, która ma pojawić się na rynku około 2027 roku.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Silnik PlayStation 6 i nowego Xboxa ujawniony. AMD UDNA gwarantuje skok wydajności

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł