Astronauci dostaną filtraki jak z Diuny. Zamieniają mocz w wodę pitną...

Naukowcy pracują nad systemem, który umożliwi ekstrakcję wody pitnej z moczu astronautów podczas spacerów kosmicznych. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Frontiers in Space Technologies.

Sofia Etlin, astrobiolog z Cornell University i główna autorka badania, informuje, że system inspirowany jest kombinezonami filtracyjnymi z filmu science fiction „Diuna”. „Jestem fanem serii Diuna odkąd pamiętam” – mówi Etlin. „Zbudowanie prawdziwego kombinezonu było zawsze moim marzeniem”. Christopher Mason, współautor badania i genomik z Cornell University, dodaje, że nawet bez planety pustynnej jak Diuna, taki system mógłby znacząco poprawić komfort astronautów.

Choć cały system wciąż musi zostać przetestowany na ludziach, może on znacząco poprawić higienę i wydajność astronautów podczas misji poza pojazdami.

Astronauci na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) odbyli 37 spacerów kosmicznych w latach 2021-2023, które trwały średnio prawie 6,5 godziny. Podczas tych misji używają pieluch Maximum Absorbency Garment (MAG), które mogą pomieścić do dwóch litrów odpadów. Jednak pieluchy te mogą powodować dyskomfort oraz problemy zdrowotne, takie jak wysypki skórne, infekcje dróg moczowych i problemy żołądkowo-jelitowe. „Można by pomyśleć, że w XXI wieku astronauci nie używają pieluch” – mówi Etlin w wywiadzie dla CNN. Etlin dodaje, że system MAG często przecieka, a astronauci nie są w stanie odróżnić, czy są mokrzy od moczu czy potu.

Astronauci również często odczuwają niedobór wody pitnej podczas spacerów kosmicznych, które są wyczerpujące i powodują nadmierne pocenie się. W związku z przygotowaniami NASA do misji Artemis na Księżyc, astronauci mogą spędzać nawet 24 godziny poza statkiem kosmicznym. „Astronauci mają obecnie tylko jeden litr wody w swoich skafandrach” – mówi Etlin. „To niewystarczające na planowane dłuższe spacery kosmiczne na Księżycu”. Nowy system zakłada użycie silikonowego kubka otaczającego genitalia astronauty, który zbiera mocz i transportuje go do systemu filtracji na plecach astronauty. System ten oddziela wodę od moczu i usuwa z niej sól, przetwarzając pół litra moczu w ciągu pięciu minut, zwracając 87% jako wodę pitną. Plecak z systemem ważyłby nieco ponad 7 kilogramów.

Testy proponowanego systemu na ludziach rozpoczną się w listopadzie. „Taki system byłby dla nas niesamowity” – mówi Julio Rezende, badacz z Federalnego Uniwersytetu Rio Grande do Norte w Brazylii, który kieruje misją na Marsa o nazwie Habitat Marte. „Ta technologia przyniosłaby wiele korzyści”.

Axiom Space z Houston, zakontraktowany przez NASA, obecnie projektuje skafander kosmiczny do spacerów kosmicznych. Nowe projekty skafandrów nadal opierają się na MAG.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Astronauci dostaną filtraki jak z Diuny. Zamieniają mocz w wodę pitną...