Australijska i Nowozelandzka Grupa Bankowa (ANZ Bank) rozpoczęła proces wyłączania obsługi gotówki w swoich oddziałach.
ANZ Bank, który ma 570 oddziałów i w ubiegłym roku osiągnął zysk w wysokości 8 miliardów dolarów australijskich (5,84 miliona dolarów), poinformował, że w niektórych oddziałach wyłączono już możliwość wpłat i wypłat gotówkowych w kasach. "W tych oddziałach nadal można dokonywać wpłat gotówkowych i czeków oraz wypłat gotówki za pośrednictwem naszych inteligentnych bankomatów i wpłatomatów, a my mamy personel, który może pomóc klientom, którzy korzystają z tych usług po raz pierwszy". Powodem decyzji ANZ jest to, że mieszkańcy Australii coraz mniej korzystają z gotówki.
Australijska sieć banków wyłączyła już obsługę gotówki w niektórych swoich placówkach, co jest reakcją na drastyczny spadek wykorzystywania fizycznego pieniądza. Społeczeństwo coraz bardziej przechodzi na cyfrowe rozwiązania, co jeszcze bardziej przybliża nas do walut cyfrowych CBDC.
Ilość wpłat w bankomatach spadła aż o 60%
Jak podaje Narodowy Bank Rezerw w badaniu z marca 2023 r. zatytułowanym "Cykl wykorzystania gotówki w Australii", liczba i wartość wypłat z bankomatów spadła odpowiednio o około 60 procent i 40 procent" od 2008 roku. "Spadek ten występował wcześniej w stałym tempie, ale wypłaty gotówki spadły dramatycznie podczas pandemii COVID-19 i tylko częściowo się poprawiły". Dane Australian Banking Association potwierdzają analizę banku, sugerując, że Australijczycy dokonali 75 milionów wypłat z bankomatów w grudniu 2008 r., ale tylko 31 milionów w lutym 2021 r. (miesiąc, w którym większość Australii była poza blokadami COVID). Do takiego stanu z pewnością przyczynił się Bank Rezerw, tworząc nowy system płatności, który umożliwia płatności typu peer-to-peer w czasie rzeczywistym przy użyciu numerów telefonów komórkowych lub adresów e-mail jako identyfikatorów kont bankowych.
Klienci banków odchodzą od gotówki...
Rzecznik banku mówi, że decyzja o rezygnacji z gotówki w niektórych oddziałach jest odzwierciedleniem tego, że klienci nie odwiedzają banków w celu dokonywania transakcji pieniężnych. "Klienci zmieniają swoje sposoby korzystania z bankowości, co przełożyło się na ponad 50% spadek liczby transakcji w oddziałach ANZ w ciągu ostatnich czterech lat". "Tylko 8% naszych klientów polega wyłącznie na oddziałach w zakresie codziennych potrzeb bankowych, większość z nich preferuje metody bankowości internetowej i mobilnej".
Pokaż / Dodaj komentarze do: Australijski bank przestaje obsługiwać gotówkę. Ludzie wolą cyfrowe rozwiązania...