Avast zamyka firmę odpowiedzialną za gromadzenie danych użytkowników

Avast zamyka firmę odpowiedzialną za gromadzenie danych użytkowników

Avast oznajmił, że podległa spółka Jumpshot działała w 100% w zgodzie z RODO i niezależnie od głównej firmy, jednak mimo wszystko zostaje ona zamknięta, aby chronić prywatność użytkowników. Wydaje się, że firma chce odzyskać zaufanie użytkowników, ale jednocześnie zwolni setki pracowników. Wcześniej w tym tygodniu wybuchła afera, gdy wyszło na jaw, że Avast używał swojego darmowego antywirusa do zbierania danych o użytkownikach i ich sprzedaży (podobno anonimowo) do reklamodawców za pośrednictwem spółki zależnej o nazwie JumpShot. Informacje te ujawniono je w wyniku wspólnego dochodzenia Vice i PCMag, którzy stwierdzili również, że zbierane dane były następnie sprzedawane firmom takim jak Microsoft, Google i Pepsi. Teraz firma twierdzi, że zamyka Jumpshot, co skutecznie zakończy operacje gromadzenia danych użytkowników darmowych produktów Avast i AVG.

Avast nie ma innego wyjścia, jak przyznać się do błędu i zakończyć działalność JumpShot.

Avast nabył Jumpshot w 2013 roku i włączył go do swojego pakietu oprogramowania. Jak informuje producent, ówcześnie było to "w pełni zautomatyzowane, niezwykle proste w użyciu rozwiązanie służące do optymalizacji pracy komputera. Aplikacja ma zabawny interfejs: zespół animowanych postaci wykonuje konkretne zadania np. usuwa zbędne pliki, niepotrzebne paski narzędzi oraz pliki spowalniające pracę komputera". Jednak już w 2015 roku, nowym celem Jumpshot była analiza danych i rynku. I chociaż generalnie nie ma nic złego w analizie w jaki sposób konsumenci wydają swoje pieniądze, to problem polegał na tym, że firma dokonywała tego bez informowania konsumentów, jak również nic nie było wiadome o mechanizmie pełnej anonimizacji danych.

Na całym świecie z produktów Avast korzysta nie mniej niż 400 milionów ludzi, a Jumpshot zasadniczo zagraża ich tożsamości online. Dyrektor generalny Avast Ondrej Vlcek przeprosił użytkowników i inwestorów, zauważając, że "ochrona ludzi jest najwyższym priorytetem Avast i musi być widoczna we wszystkim, co robimy w naszej działalności i w naszych produktach. Cokolwiek przeciwnego jest niedopuszczalne".  Firma twierdziła, że ​​użytkownicy zawsze mogli zrezygnować z gromadzenia danych, jednak niedawno wprowadzono zmiany, które wymagały wyraźnej zgody na przesyłanie zebranych informacji. Po zebraniu ogromnej bazy dla reklamodawców, teraz Avast mówi, że Jumpshot działał niezależnie. Vlcek mówi, że spędził ostatnie siedem miesięcy na analizowaniu każdego aspektu działalności Avast, a w pewnym nieokreślonym momencie stwierdził, że gromadzenie danych nie jest zgodne z "naszymi priorytetami w zakresie prywatności jako firmy w 2020 roku".

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Avast zamyka firmę odpowiedzialną za gromadzenie danych użytkowników

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł