Według doniesień, rząd USA planuje ogłosić szersze cła na kilka kategorii chińskich towarów. Wśród tych produktów znajdują się różne produkty ekologiczne, takie jak panele i baterie słoneczne, a także towary medyczne. Szczególnie istotne jest podwyższenie ceł na chińskie pojazdy elektryczne z 25% do 100%.
Pierwsze pogłoski o przedłużeniu opłat pojawiły się w czwartek późnym wieczorem po wieloletnim przeglądzie „taryf z sekcji 301”, które zostały wprowadzone za poprzedniej administracji. Teraz „Wall Street Journal” poinformował, że cła nie tylko zostaną przedłużone, ale również rozciągnięte na inne produkty. Stawki na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach wzrosną czterokrotnie w porównaniu z poprzednimi poziomami.
Chińskie pojazdy elektryczne są niezwykle przystępne cenowo, dlatego nawet 25% taryfa może wciąż skutkować konkurencyjnymi cenami. W związku z tym większość obserwatorów uważa, że ostatecznie chińskie pojazdy elektryczne trafią do sprzedaży w USA.
Obecnie wszystkie samochody wyprodukowane w Chinach podlegają cłom w wysokości 25% przy imporcie do USA. Dodatkowo obowiązuje dodatkowe cło w wysokości 2,5% dla wszystkich samochodów wyprodukowanych za granicą, co łącznie daje stawkę 27,5%. Wysokie cła spowodowały wykluczenie chińskich samochodów z rynku amerykańskiego, ponieważ łatwiej jest najpierw eksportować do krajów, w których obowiązują niższe cła.
Wydaje się, że prezydent Biden uznał, że 25-procentowa stawka celna nie wystarczy, aby zahamować postęp. Zamiast tego zdecydował się czterokrotnie zwiększyć cła do 100%, co oznacza, że chińskie pojazdy elektryczne będą faktycznie sprzedawane za dwukrotnie wyższą cenę niż w przypadku sprowadzenia ich do Stanów Zjednoczonych. Chociaż to jeszcze nie zostało oficjalnie ogłoszone, oczekuje się, że nowe taryfy zostaną ogłoszone we wtorek.
W ostatnich latach chińska produkcja pojazdów elektrycznych gwałtownie wzrosła, co skłoniło kilka podmiotów w USA i Europie do domagania się wprowadzenia ceł.
Początkowo Chiny wprowadzały pojazdy elektryczne dość powoli. W 2015 roku udział w rynku pojazdów elektrycznych wynosił zaledwie 0,84%, podobnie jak w przypadku rynku amerykańskiego (0,66%). Było to znacznie poniżej udziału Kalifornii, która wówczas miała 3,1%. Jednak w 2023 roku udział w rynku pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych wzrósł do skromnych 7,6%, a w Kalifornii do 21,4%. W tym samym czasie udział elektryków w rynku pojazdów w Chinach wyniósł aż 37%.
Pokaż / Dodaj komentarze do: USA podniosą cło na chińskie elektryki z 25% aż do 100%. Chcą całkowicie zablokować import