Błąd w ankietach Steam zawyżał wyniki AMD i Windows 7

Błąd w ankietach Steam zawyżał wyniki AMD i Windows 7

Ankiety Steam zbierają dane od części 125 mln użytkowników Steama, dlatego też ich wyniki chętnie cytowane są przez branżowe media, by pokazywać trendy na rynku PC zarówno jeśli chodzi o używany przez graczy sprzęt (CPU, GPU), jak i oprogramowanie (system operacyjny). Okazuje się jednak, że przez ostatnie 7 miesięcy dane te zbierane były niepoprawnie ze względu na błąd w sterowaniu ankietą, co oznacza, że wyniki z tego okresu były praktycznie bezużyteczne.

Użytkownicy Steam pytani są, czy chcą wziąć udział w ankiecie i jeśli wyrażą zgodę otrzymują szereg podstawowych pytań na temat ich systemu, zarówno w kwestii hardware'u, jak i software'u. Valve następnie dodaje te informacje do swojej bazy danych i upublicznia najciekawsze dane. System ten zaprojektowano, by użytkownik pytany był raz w roku o udział w ankiecie, ale po tym jak firma odkryła w jaki sposób zarządzane są azjatyckie kafejki internetowe (gdzie sprzęt wymieniany jest naprawdę często), postanowiono przeprowadzać ankiety wielokrotnie w ciągu roku, co stało się przyczyną problemów. Spodziewać można było się, że system zaimplementowany przez Steam będzie automatycznie odrzucał wielokrotne zgłoszenia od tego samego hosta poprzez identyfikację jego komputera, ale najwyraźniej firma nie chciała zbierać takich danych, by chronić prywatność użytkowników lub też po prostu duplikaty nie zostały wykryte.  

Valve poprawiło błąd w wynikach ankiet Steam, który był odpowiedzialny za zawyżanie statystyk AMD i Windows 7  

Udziały w rynku użytkowników Steam AMD CPU Intel CPU AMD GPU Nvidia GPU Intel GPU
Ankieta z lipca 2017 roku 19.42% 80.49% 20.23% 53.9% 15.52%
Ankieta z kwietnia 2018 roku 15.96% 84.04% 14.89% 75.26% 9.69%
Wzrost/spadek -3.46% +3.55% -5.34% +11.36% -5.83%

Doprowadziło to do zawyżenia statystyk zarówno dla systemu Windows 7, jak i udziałów w rynku CPU i GPU produktów AMD (a także czterordzeniowych procesorów w ogóle). Valve wprowadziło już stosowną poprawkę, by dokonać korekty i firma zapewniła, że wszystkie dane od kwietnia tego roku będą już zbierane prawidłowo. Wygląda jednak na to, że nie doczekamy się poprawienia wyników sprzed kwietnia, co oznacza, że na serio brać można jedynie statystyki z ostatniego miesiąca. Poza tym, Steam wciąż nie chce pochwalić się metodologią ankiet i nie wiemy np. ile użytkowników wzięło w niej udział, ani też nie znamy procentowego podziału na laptopy i stacjonarne systemy, więc i tak należy podchodzić do tych rezultatów ze sporym dystansem. Tym bardziej, że 3,46% redukcja udziałów w rynku AMD wydaje się być wątpliwa i inne źródła (głównie sprzedawcy) sugerują zgoła odmienny trend zapoczątkowany przez Ryzeny (choć nie da się ukryć, że w grach to wciąż Intel jest górą). Podobnie ma się sytuacja z GPU, gdzie Czerwoni zaliczyli spadek rzędu 5,34%, a nie da się ukryć, że ich grafiki wykupowane są na potęgę przez kopaczy kryptowalut

Komentarze do: Błąd w ankietach Steam zawyżał wyniki AMD i Windows 7