CATL prezentuje system wymiany akumulatorów do samochodów ciężarowych. To szybsze niż ładowanie

CATL prezentuje system wymiany akumulatorów do samochodów ciężarowych. To szybsze niż ładowanie

NIO, chińska firma, nie jest jedynym podmiotem, który eksperymentuje z wymiennymi bateriami. Również CATL, renomowany producent akumulatorów, ma podobne plany. CATL rozpoczyna projekt o nazwie Qiji Energy, który zakłada wprowadzenie modułowych akumulatorów umożliwiających łatwą wymianę w ciężarówkach.

Wymiana akumulatorów zajmuje tylko „kilka minut”, w przeciwieństwie do ich ładowania.

Samochody elektryczne NIO oferują szybką wymianę rozładowanych akumulatorów na naładowane na stacjach wymiany. Obecnie istnieje ponad 1400 takich stacji na świecie, z czego 16 już znajduje się w Europie. Również firma CATL, która specjalizuje się w rozwoju akumulatorów, pracuje nad własnym modułowym rozwiązaniem, mającym na celu wprowadzenie wymiennych akumulatorów do samochodów ciężarowych. Projekt ten nosi nazwę Qiji Energy i ma umożliwić szybkie "uzupełnienie" energii bez konieczności zatrzymywania ciężarówki na ładowarce.

Chiński producent akumulatorów CATL przedstawił rozwiązanie umożliwiające wymianę akumulatorów w ciężkich samochodach ciężarowych z napędem elektrycznym.

Oprócz akumulatorów i stacji wymiany akumulatorów jako komponentów sprzętowych rozwiązanie uzupełnia platforma chmurowa. 

W projekcie Qiji Energy zakładano, że ciężarówki będą miały od jednego do trzech modułów, z których każdy mógłby pomieścić 171 kWh energii. Oznaczałoby to, że całkowita pojemność akumulatorów w ciężarówce wyniosłaby nawet 513 kWh. W przypadku potrzeby, kierowca mógłby udać się na stację wymiany, gdzie moduły baterii zostałyby szybko wymienione. CATL przedstawił kompleksowy ekosystem obejmujący nie tylko stacje i baterie, ale także platformę chmurową, która umożliwiałaby kierowcom płynne działanie i planowanie wymian.

W samochodach ciężarowych Qiji Energy stosowane są ogniwa LFP trzeciej generacji, które charakteryzują się niższą gęstością energii w porównaniu do ogniw NCM i innych (są cięższe przy tej samej ilości energii). Konstrukcja CTP (Cell-to-Pack) została wprowadzona w celu poprawy wykorzystania przestrzeni w akumulatorze, co powinno przynieść lepsze wyniki, zwłaszcza jeśli chodzi o objętość. Ogniwa LFP są znane ze swojego wysokiego poziomu bezpieczeństwa i przeszły rygorystyczny zestaw ponad 200 testów bezpieczeństwa. Przewiduje się, że żywotność tych baterii przekroczy 15 000 cykli, co jest znakomitym wynikiem. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że akumulator o pojemności 171 kWh może umożliwić ciężarówce przejechanie około 130 km, oznaczałoby to żywotność około 2 milionów km dla każdego z tych modułów. W ciężarówce wyposażonej w 3 takie moduły, akumulatory wystarczyłyby na łączną odległość 6 milionów km. Oczywiście są to wartości teoretyczne na papierze.

CATL obliczył, że ten model powinien przynieść oszczędności w wysokości od 30 do 60 tysięcy (17 000 - 33 000 zł) juanów w porównaniu do tradycyjnego rozwiązania, które polega na samochodzie o spalaniu 33 litrów oleju napędowego na 100 km i rocznym przebiegu 200 tysięcy km. Te oszczędności nie są wystarczające, aby zrekompensować różnicę w cenie samochodów elektrycznych.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: CATL prezentuje system wymiany akumulatorów do samochodów ciężarowych. To szybsze niż ładowanie

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł