Ceny baterii litowych zaczęły rosnąć po ponad 10 latach spadków

Ceny baterii litowych zaczęły rosnąć po ponad 10 latach spadków

Ceny materiałów do ogniw litowych ostatnio dość mocno rosną i nic dziwnego, że szybko przełożyło się to na produkt końcowy, który przez ostatnie lata tylko taniał. O ile w zeszłym roku obniżki mocno zwolniły, ostatecznie chodząc w stan zawieszenia, to w tym roku cena wzrosła już do 151 dolarów za kilowatogodzinę.

Baterie litowe są ważną częścią wielu urządzeń mobilnych, a w ostatnich latach stały się kluczowymi komponentami samochodów elektrycznych. Jednak o ile w 2010 roku jedna kWh kosztowała zawrotne 1160 USD, to przez kolejne ponad 10 lat obserwowaliśmy nieprzerwane spadki, a w zeszłym roku cena osiągnęła 141 USD/kWh (czyli jedną ósmą początkowej wartości). Jednak duże zainteresowanie akumulatorami za sprawą samochodów elektrycznych od jakiegoś czasu powoduje znaczny wzrost cen niektórych materiałów do ich produkcji, więc chyba nikogo nie zdziwi, że ceny najpierw zaczęły się stabilizować, a ostatnio nawet wzrosły. Duży wpływ na to ma cena węglanu litu, którego cena od połowy 2020 roku wzrosła dziesięciokrotnie.

Po raz pierwszy od ponad dekady ceny baterii litowych wzrosły, co jest m.in. efektem wzrostu cen węglanu litu.

W rezultacie w 2022 r. średnia cena baterii litowej do zastosowań motoryzacyjnych i magazynowania energii wynosi 151 USD/kWh, co oznacza wzrost cen o 7%. Wzrost byłby jeszcze wyższy, gdyby więksi producenci nie zaczęli w ostatnim czasie przechodzić na tańsze akumulatory typu LFP, które nie są wrażliwe na ceny kobaltu czy niklu, jednak nadal mają problem z litem. Jeśli chodzi o rynek samochodów elektrycznych, to z reguły ceny akumulatorów są tam niższe niż w przypadku innych zastosowań, więc mówi się o 138 USD/kWh na poziomie baterii i 115 USD/kWh na poziomie ogniw. O ile w przeszłości cena opakowania stanowiła około 30% ostatecznej ceny akumulatora, o tyle w tym roku nastąpił wzrost cen samych ogniw i postęp technologii pakowania, które są wręcz tańsze, dzięki czemu teraz część zewnętrzna i otaczająca elektronika stanowią zaledwie 17%.

Ceny różnią się również w zależności od rynku. W Chinach średnia cena akumulatorów osiągnęła 127 USD/kWh, w USA ponad 157 USD/kWh, a w Europie mówimy nawet o 169 USD/kWh.   BloombergNEF (BNEF) przewiduje, że w przyszłym roku ceny nie wzrosną znacznie wyżej, a raczej ulegną stagnacji. Analitycy wskazują ceny około 152 USD/kWh. Od 2024 roku ceny mają znów zacząć spadać, co ma być efektem uruchamiania kolejnych kopalni litu. Najbardziej optymistyczne scenariusze zakładają, że średnia cena akumulatorów powinna spaść poniżej 100 USD/kWh w 2026 roku - czyli osiągnąć poziom najtańszych chińskich motoryzacyjnych LFP.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ceny baterii litowych zaczęły rosnąć po ponad 10 latach spadków

 0