Chińskie okręty podwodne z bateriami litowymi. Zastąpią mało wydajne akumulatory ołowiowe

Chińskie okręty podwodne z bateriami litowymi. Zastąpią mało wydajne akumulatory ołowiowe

Baterie litowe są znane z tego, że nie są całkowicie bezpieczne, co komplikuje ich drogę do wdrożenia wojskowego. Okazuje się jednak, że nie wszystkie akumulatory Li-Ion są dotknięte typowymi dla nich przypadłościami, a akumulatory LFP (LiFePO) mogą sprostać wysokim wymaganiom wojska. Tak przynajmniej wynika z badań chińskiej marynarki wojennej. 

Szacuje się, że Chiny mają aktualnie 60-70 okrętów podwodnych, a przejście na baterie litowe może znacznie poprawić ich wydajność. Obecnie okręty podwodne wykorzystują akumulatory kwasowo-ołowiowe, które nie mają dużej gęstości energii (jedna trzecia gęstości w porównaniu do Li-Ion NMC, mniej więcej połowa w porównaniu do Li-Ion LFP, co jest nie jednak wyłącznie wadą, ponieważ w ten sposób służą również częściowo jako balast). Jednak ze względu na małą ilość energii nie wytrzymują długo, ich konserwacja jest problematyczna, nie mówiąc już o wydzielaniu niebezpiecznych gazów i wolnym ładowaniu.

Chiny dołączają do krajów, które wykorzystają popularne baterie litowe w okrętach podwodnych. Ogniwa litowe są dużo wydajniejsze, jednak również bardziej niebezpieczne.

Baterie litowe (zwłaszcza te oparte na żelazie i fosforanach, a nie na niklu i kobalcie) mogą ponad dwukrotnie zwiększyć wydajność działania łodzi podwodnej w trybie elektrycznym  są wtedy trudniejsze do wykrycia), zapewniając jednocześnie wystarczające bezpieczeństwo, co odpowiadałoby Chinom, jak i każdemu innemu krajowi posiadającemu okręty podwodne. Ogniwa LFP znane są również z bardzo długiej żywotności i stosunkowo niskich kosztów, dlatego obecnie przewyższają ogniwa trójskładnikowe pod względem kWh w chińskich pojazdach elektrycznych.

Ogniwa litowo-jonowe są już używane przez wojsko w lotnictwie, pojazdach lądowych, mini łodziach podwodnych i różnych dronach, więc opisywany przypadek ni jest pierwszym w zastosowaniach wojskowych. Chiny nie są również pierwsze, jeśli chodzi o wykorzystanie tego typu baterii w łodziach podwodnych, ponieważ Japonia próbuje tego od 2018 roku, a Korea Południowa w zeszłym roku uruchomiła litowy okręt podwodny. Niemcy i Francja również mają swoje prototypy.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Chińskie okręty podwodne z bateriami litowymi. Zastąpią mało wydajne akumulatory ołowiowe

 0