Chiny ogłosiły, że ograniczą niesamowite tempo rozwoju sektora pojazdów elektrycznych w kraju, reagując tym samym na krytykę ze strony Europy i Stanów Zjednoczonych dotyczącą nieuczciwej polityki przemysłowej i handlowej.
Według informacji podanych przez "Financial Times", Xin Guobin, wiceminister przemysłu i technologii informatycznych, poinformował o planach ograniczeń, które mają dotyczyć "ślepej" budowy nowych projektów pojazdów elektrycznych w kraju. Choć branża pojazdów elektrycznych w Chinach jest jednym z niewielu jasnych punktów gospodarczych, spotkała się z krytyką ze strony międzynarodowej społeczności ze względu na nieuczciwą konkurencję wynikającą z polityki dotacji.
Rząd chiński planuje skontrolować rozwój nowych projektów pojazdów elektrycznych, stosując "stanowe środki", aby zapobiec nadmiernemu rozrostowi sektora.
Unia Europejska podjęła kroki w celu zbadania chińskiego przemysłu pojazdów elektrycznych w związku z podejrzeniem o nieuczciwe dotacje i kampanie pożyczkowe, które prowadzą do nadmiernego wzrostu produkcji w Chinach. Oczekuje się, że wprowadzone ograniczenia pomogą złagodzić te obawy, a jednocześnie chronić chiński rynek przed przegrzewaniem się. Warto również zauważyć, że Stany Zjednoczone zaostrzają przepisy dotyczące chińskich pojazdów elektrycznych, co sprawia, że Chiny skupiają się na innych obszarach, takich jak Ameryka Południowa, Azja i Europa.
W ubiegłym roku Chiny stały się liderem globalnego eksportu samochodów, wyprzedzając Japonię, jednak większość eksportu to pojazdy z silnikami spalinowymi sprzedawane głównie na rynek rosyjski. Jednak obecnie chińskie pojazdy elektryczne i akumulatory zdobywają znaczącą pozycję poza granicami Chin, co potwierdza znacząca sprzedaż firm takich jak BYD, który w ubiegłym roku sprzedał 1,6 miliona pojazdów w pełni elektrycznych, co pozwoliło mu wyprzedzić Teslę pod względem całkowitej sprzedaży pojazdów z napędem elektrycznym (BEV). W sumie, uwzględniając również hybrydy typu plug-in, BYD w 2023 roku osiągnęło łączną sprzedaż 3 milionów pojazdów z napędem elektrycznym.
Według danych Counterpoint Research, na chińskim rynku pojazdów elektrycznych działa obecnie ponad 94 marek oferujących ponad 300 modeli pojazdów elektrycznych. Geely i BYD to jedne z firm, które zdobywają znaczący wpływ na rynkach poza Chinami, a ich sukcesy w segmencie pojazdów elektrycznych potwierdzają rosnącą globalną popularność chińskich pojazdów elektrycznych i akumulatorów.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Chiny obiecują nie zalewać świata swoimi elektrykami