Ciężarówki Mercedesa przetestowane w mroźnej Finlandii. Jak wypadają elektryki w temperaturze -25°C?

Ciężarówki Mercedesa przetestowane w mroźnej Finlandii. Jak wypadają elektryki w temperaturze -25°C?

Daimler Truck wysłał swoje ciągniki do mroźnej Finlandii, gdzie chciał porównać osiągi wariantów diesla i elektrycznych, w tym nadchodzącego eActrosa LongHaul. Test wypadł dobrze dla samochodów elektrycznych, choć nie obyło się bez problemów.

Słabe osiągi pojazdów elektrycznych zimą to dobrze znany problem. Daimler Truck postanowił sprawdzić, jak pod tym względem radzą sobie jego nadchodzące elektryczne ciężarówki, w tym model eActros LongHaul, który ma zostać wprowadzony na rynek w 2024 roku. Producent wysłał flotę elektrycznych ciężarówek do mroźnego Rovaniemi w Finlandii, gdzie od lat testuje swoje ciężarówki eActros. Celem było sprawdzenie, jak zmienią się ich właściwości w mroźnych warunkach i temperaturach około -25°C. Christof Weber, szef globalnych testów Daimler Truck, był pozytywnie zaskoczony wynikami.

Testy elektrycznych ciężarówek w mroźnych warunkach podkreśliły kilka niedogodności, jak spadek zasięgu przy włączonym ogrzewaniu, czy konieczność ogrzania akumulatora przed ładowaniem.

Jednym z ciekawszych eksperymentów, które przeprowadzono tutaj, było ustawienie rekuperacji, która pozwala odzyskać część zużytej energii. Wszystko to wymaga właściwego połączenia z nowoczesnymi systemami pomocniczymi, takimi jak Active Sideguard Assist, który umożliwia automatyczne hamowanie, pojazd, gdy wykryje bliskość pieszych lub rowerzystów. Testerzy pochwalili również szybsze nagrzewanie kabiny, jednak jednocześnie przyznano, że wpływa to negatywnie na zasięg pojazdu. Zaleca się w związku z tym wstępne nagrzanie kabiny i akumulatora podczas ładowania, aby zminimalizować wpływ na zasięg. Nieznany jest jednak dokładny wpływ na zasięg w przypadku braku takiego nagrzewania. Należy również pamiętać, że niskie temperatury mogą wpłynąć na proces ładowania akumulatora - w temperaturach około -10°C nie ma problemów z ładowaniem, natomiast przy -20°C akumulator musi zostać najpierw podgrzany, co prowadzi do wydłużenia całego procesu ładowania.

Warto także dodać, że Mercedes-Benz wybudował w Wörth nową komorę, która umożliwia testowanie pojazdów w ekstremalnych warunkach. Komora ta pozwala na schładzanie do -40°C lub podgrzewanie do +70°C, co oznacza, że testy mogą być przeprowadzane nawet w Niemczech, bez potrzeby przemieszczania samochodów na odległe krańce świata.

Nowy eActros 300 został zaprezentowany w 2022 roku w Hanowerze, bazuje na istniejących już eActros 300/400 solo i posiada trzy moduły 112 kWh, które zapewniają zasięg 220 km. Jest zatem przeznaczony do dostarczania dużej ilości ładunków na krótkie odległości i powinien wejść do produkcji w drugiej połowie tego roku. Na dłuższe trasy czeka eActros Long Haul, który powinien przejechać około 500 km. Tutaj producent zastosuje akumulatory LFP, które choć mają mniejszą gęstość energii, to z drugiej strony mają wielokrotnie dłuższą żywotność i nie przeszkadza im ładowanie do 100%. Model ten powinien zostać wprowadzony dopiero w 2024 roku.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ciężarówki Mercedesa przetestowane w mroźnej Finlandii. Jak wypadają elektryki w temperaturze -25°C?

 0